Kommunikasjon og motivasjon under organisatoriske endringsprosesser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2734794Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fokuset i denne bacheloren er på hvordan kommunikasjon kan fremme motivasjon og aksept
for organisatoriske endringer. Undersøkelsen viser at kommunikasjon er viktig for
motivasjon, men at det også er andre forhold som påvirker motivasjonen i stor grad utenom
kommunikasjon. Funnene viser at kommunikasjonen bør være formell, tydelig, kollektiv og
inneholde tilbakemeldinger. Dette er ikke er like fremtredende og foreliggende i
organisasjonen. Selv med disse mangler er det svært stor tillit til leder og hans fremtreden i
prosessen, noe som i seg selv skaper motivasjon og aksept på Kompetansesenteret Vy- tog.
Jeg gikk inn i undersøkelsene med en forventing om hva jeg kom til å finne. Dette viste seg
fort å være feil, og gav meg en analyseprosess med noen konklusjoner jeg ikke hadde
forventet.
Risikoen med dette prosjektet er at jeg går inn med mye kunnskap om bedriften. Erfaringer
jeg har opparbeidet meg kan ha påvirket resultatet og fokuset mitt i forbindelse med
undersøkelsen.
Styrken med undersøkelsen er at den belyser gjennom teori, og egne utsagt fra de som deltar i
denne om kommunikasjon har så stor verdi som teorien presenterer, og om det er med på å
skape motivasjon. Gjennom undersøkelsen har jeg fått frem om teorien stemmer med
opplevde ønsker og behov fra de ansatte som selv står oppi, og har opplevd organisatoriske
endringer. Jeg hadde også lett tilgang på informanter og organisasjonen.
Svakheten som viser seg med problemstillingen er at organisatoriske endringer er et stort og
krevende felt. Det å avgrense det til kun kommunikasjon og motivasjon for de ansatte
gjennom leders fokus kan bringe frem en veldig liten del av virkeligheten som befinner seg i
slike prosesser. Det kvalitative designet og valget av informanter gjør at resultatene ikke er
generaliserbare. En annen svakhet som viste seg tydelig underveis var at min tidligere
ansettelse medførte et tillitsforhold som gjorde det vanskelig for informantene å skille den
tidligere kollegiale rollen fra forsker rollen.