Show simple item record

dc.contributor.advisorJuvik, Stein Atle
dc.contributor.authorKofteby, Rikke
dc.contributor.authorMyklebust, Tiril
dc.date.accessioned2021-10-22T07:38:15Z
dc.date.available2021-10-22T07:38:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824880
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er gjennomført i en tid med pandemi, hvor vårt hovedfokus har vært på hvordan motivasjonen til ansatte utarter seg fra hjemmekontoret. Videre har vi ønsket å kartlegge fjernlederens rolle i dette - hvordan tilrettelegge og påvirke motivasjonen i positiv retning. Dette fokuset ga grunnlag for følgende problemstilling: “Hvordan kan fjernledere tilrettelegge for motiverte ansatte på hjemmekontor”. Tre forskningsspørsmål ble videre konkretisert, og har til hensikt å bidra til en dypere forståelse av fenomenet, samt belyse flere sider av tematikken. Selvbestemmelsesteorien blir videre brukt for å kartlegge hvordan de universelle, psykologiske behovene: autonomi, kompetanse og tilhørighet, har betydning for motivasjon på hjemmekontoret. Disse kategoriene utgjør et rammeverk for hele oppgaven, noe som er valgt for en logisk struktur og sammenheng. Vi fant det hensiktsmessig å knytte valgt teori opp mot autonomistøttende ledelse, for å se om dette har innvirkning på motivasjonen til ansatte på hjemmekontor. Flere av funnene som fremkom kunne knyttes opp mot det teoretiske rammeverket. Kvalitativ metode er valgt på bakgrunn av problemstillingens ordlyd, og hvilken informasjon vi trenger for å besvare denne. Problemstillingen utforskes ved en fenomenologisk tilnærming. Ved hjelp av ti dybdeintervjuer som fordeler seg på selskapene Schibsted og Kredinor, har vi samlet inn gode mengder data. Valg av metodisk tilnærming er tatt basert på vårt ønske om dybdeforståelse, samt bred kunnskap om erfaringer og tanker hos mennesker som har en nærhet til fenomenet - motivasjon i kontekst av hjemmekontor. Funnene viser til viktigheten av at fjernlederen har kjennskap til de ulike behovene i selvbestemmelsesteorien, og vi ser betydningen av at disse blir ivaretatt også fra hjemmekontoret. Autonomi, tillit under ansvar og fleksibilitet i arbeidshverdagen anses som bærebjelker for motivasjonen til våre informanter på hjemmekontor. Videre ser vi at synlig ledelse, muligheter for faglig mestring og gode relasjoner internt kan bidra til motivasjonsfremmende arbeid. Ved at fjernledere har kunnskap om hvordan tilrettelegge for behovene: autonomi, kompetanse og tilhørighet fra hjemmekontoret, viser studien at det kan være både individuelle og organisatoriske verdier å høste. Funnene er drøftet, praktiske implikasjoner er fremlagt, og det presenteres forslag til videre forskning som vi anser som utgangspunkt for nye undersøkelser. Hovedproblemstilling blir også konkludert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHjemmekontoren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectFjernledelseen_US
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.titleMotivasjon på hjemmekontor: Hvordan kan fjernledere tilrettelegge for motiverte ansatte på hjemmekontor?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal