FYSISK AKTIVITET, AKADEMISK PRESTASJON OG KOGNITIVE FERDIGHETER BLANT GRUNNSKOLEELEVER
Abstract
Problemstilling:
Hvordan kan fysisk aktivitet påvirke akademisk prestasjon og kognitive ferdigheter i grunnskolen?
Teori:
Teoridelen tar for seg blant annet aktivitetsnivået blant barn og unge i Norge i dag, samt viktigheten av å være i fysisk aktivitet. Vi har valgt å se nærmere på grunnskolebarn, kroppsøving og utfordringer ved faget, læringsmiljø, lærerkompetanse i kroppsøving og hvordan akademisk prestasjon vurderes. Videre belyses nevrologiske effekter av fysisk aktivitet, samt hvordan kognitive ferdigheter kan påvirkes.
Metode:
Litteraturstudie er metoden som ble valgt i denne bacheloroppgaven. Metoden går ut på å gjøre systematiske søk i databaser for å finne forskningslitteratur som kan svare på en gitt problemstilling. Artikler som er inkludert er randomiserte kontrollerte studier og en oversiktsartikkel.
Resultat:
Fem forskningsartikler ble inkludert i vår bacheloroppgave. Våre resultater viser at økt dose fysisk aktivitet i skolehverdagen ikke har noen signifikant effekt på akademisk prestasjon og kognitive ferdigheter. Likevel viser noen studier positiv effekt på barn med lavest ferdighetsnivå. Flere skoler har valgt å fortsette med FYSAK og fysisk aktiv læring etter intervensjonsslutt, og noen studier viser at majoriteten av elevene liker å ha mer fysisk aktivitet i skolehverdagen.
Nøkkelord:
Fysisk aktivitet, grunnskolen, kognitive ferdigheter, fysisk aktiv læring og akademisk prestasjon