Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFimreite, Silje
dc.contributor.authorEidet, Hedda
dc.contributor.authorHagen, Marthe
dc.date.accessioned2021-11-01T11:05:34Z
dc.date.available2021-11-01T11:05:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826812
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan fysisk aktivitet påvirke akademisk prestasjon og kognitive ferdigheter i grunnskolen? Teori: Teoridelen tar for seg blant annet aktivitetsnivået blant barn og unge i Norge i dag, samt viktigheten av å være i fysisk aktivitet. Vi har valgt å se nærmere på grunnskolebarn, kroppsøving og utfordringer ved faget, læringsmiljø, lærerkompetanse i kroppsøving og hvordan akademisk prestasjon vurderes. Videre belyses nevrologiske effekter av fysisk aktivitet, samt hvordan kognitive ferdigheter kan påvirkes. Metode: Litteraturstudie er metoden som ble valgt i denne bacheloroppgaven. Metoden går ut på å gjøre systematiske søk i databaser for å finne forskningslitteratur som kan svare på en gitt problemstilling. Artikler som er inkludert er randomiserte kontrollerte studier og en oversiktsartikkel. Resultat: Fem forskningsartikler ble inkludert i vår bacheloroppgave. Våre resultater viser at økt dose fysisk aktivitet i skolehverdagen ikke har noen signifikant effekt på akademisk prestasjon og kognitive ferdigheter. Likevel viser noen studier positiv effekt på barn med lavest ferdighetsnivå. Flere skoler har valgt å fortsette med FYSAK og fysisk aktiv læring etter intervensjonsslutt, og noen studier viser at majoriteten av elevene liker å ha mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Nøkkelord: Fysisk aktivitet, grunnskolen, kognitive ferdigheter, fysisk aktiv læring og akademisk prestasjonen_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectSkoleprestasjoneren_US
dc.subjectFysisk aktiviteten_US
dc.subjectLitteraturstudieen_US
dc.subjectLivsstilsendring og folkehelseen_US
dc.titleFYSISK AKTIVITET, AKADEMISK PRESTASJON OG KOGNITIVE FERDIGHETER BLANT GRUNNSKOLEELEVERen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal