«Workplace incivility»: En kvalitativ undersøkelse av hvordan en tredjepart evaluerer ansattes reaksjoner på usivilisert oppførsel fra en leder
Abstract
Hensikten med studien er å undersøke hvordan en tredjepart evaluerer ansattes reaksjoner på usivilisert oppførsel fra en leder. Studien er basert på funn fra dybdeintervjuer, gjennomført våren 2021, med åtte informanter, fra seks ulike arbeidsplasser. Intervjuene ble gjennomført gjennom en digital kommunikasjonstjeneste, når informantene var på hjemmekontor. «The Critical incident technique» (CIT) ble herunder brukt som undersøkelsesmetode. Informantene fikk spørsmål om usivilisert oppførsel, knyttet til situasjoner de har observert, hvor leder har oppført seg usiviliserte mot en ansatt, på arbeidsplassen. Funnene i studien ble analysert gjennom Nvivo, for å kartlegge hvordan en tredjepart evaluerer ansattes reaksjoner på usivilisert oppførsel fra en leder. Funnene indikerer at tredjeparts evaluering blir formet av ansattes reaksjon og det viser seg herunder at dramatikken i mottakers reaksjon påvirker tredjeparts evaluering. Studien understreker antagelsen om tredjepart, som en involvert part i situasjoner hvor usivilisert oppførsel fra leder til ansatt oppstår. Tredjeparts evaluering av ansattes reaksjoner, blir som nevnt formet av ansattes reaksjoner og viser sammenhenger til teorier om deontisk rettferdighet. I denne studien kommer det frem at tredjeparts evaluering av ansattes reaksjoner på usivilisert oppførsel fra en leder, blir formet av kontekst, sosial rang og kjønnsroller og den helhetlige sammensetningen i situasjonen. Det understrekes at det er mange faktorer som kan påvirke forholdet. Noe som hever grunnlaget for ytterligere forskning på tredjeparts rolle, knyttet til usiviliserte oppførsel på arbeidsplassen.
Nøkkelord: usivilisert oppførsel, tredjepart, deontisk rettferdighet, kontekst, sosial rang, kjønnsrolle