Studentarbeider fra Institutt for kommunikasjon
Denne samlingen inneholder et utvalg bacheloroppgaver fra studier ved Institutt for kommunikasjon. Frem til 2018 inneholder arkivet oppgaver som har fått karakteren A eller B. Fra og med 2018 inneholder arkivet kun A-oppgaver.
Merk: Publisering av bacheloroppgaver i KOA ble avviklet høsten 2021, de nyeste oppgavene i arkivet er fra våren 2021.
Recent Submissions
-
«Ingen kommentar» - En bacheloroppgave i krisekommunikasjon
(Bachelor thesis, 2021)Naturkatastrofer og andre store kriser er upløyd mark for de aller fleste i velferdsstaten Norge, hvor rutiner, kontroller, respekt for regler og lov, samt tillit til egne myndigheter er noe av det som er beskrivende for ... -
En stjålet barndom
(Bachelor thesis, 2021)Det har aldri vært så mange flyktninger som det er i dag, og den pågående pandemien har forverret tilværelsen til mennesker over hele verden, spesielt menneskene som allerede var sårbare. Hypotesen vår “barnearbeid har økt ... -
Ekstremjentene: En digital reportasje om likestilling i ekstremsport.
(Bachelor thesis, 2021)Ekstremsport blir som regel forbundet med adrenalin, spenning og maskulinitet. Helt siden 70-tallet, da nordmenn først begynte å kaste seg ut fra fly, har ekstremsport vært en mannsdominert arena. Selv om det i 2021 er en ... -
Den usynlige minoriteten
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunnen for denne oppgaven er den samfunnsmessige endringen vi har sett de siste årene. Verdens øyne har igjen vært rettet mot en borgerrettighetsbevegelse for svarte i USA. Den har åpnet en ventil for mange minoriteter. ... -
Pårørendes kamp
(Bachelor thesis, 2021)Ifølge Nasjonalforeningen for aldring og helse er det i overkant av 100 000 som lever med demens i Norge, og minst 2000 av dem er under 65 år. Denne gruppen skiller seg fra de eldre på mange områder. Mange er spreke, har ... -
Personlig merkevarebygging for jobbsøkere fra Bachelor i Kreativ Markedskommunikasjon
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med denne bacheloroppgaven er å undersøke i hvilken grad en nyutdannet fra Bachelor i Kreativ Markedskommunikasjon kan benytte prinsippene bak merkevarebygging, til å gjøre seg attraktiv som kreatør-trainee for ... -
Å dulte en sniker: Hvordan kan vi bruke atferdsteori for å påvirke passasjerer som sniker til å kjøpe billett når de reiser med Ruters kollektivtransport?
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne bacheloroppgaven handler om å unngå å kjøpe billett på Ruters kollektivtransport i Oslo, eller rettere sagt – det å snike. Vi har hatt stor interesse av det å forstå hva som ligger til grunn for denne ... -
VALGETS KVAL: Hvordan få unge til å bruke stemmeretten under Stortingsvalget 2021?
(Bachelor thesis, 2021)I 2017 var det 815 000 nordmenn av 3 765 000 stemmeberettigede som ikke benyttet seg av stemmeretten ved stortingsvalget. Disse tallene tilsier at en stor gruppe nordmenn sitter hjemme på valgdagen. Dette er et økende ... -
Politisk kommunikasjon på sosiale medier – Mer brød og sirkus til folket?: Hva kjennetegner kommunikasjonen til Jonas Gahr Støre (Ap) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på Facebook?
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven handler om politisk kommunikasjon på sosiale medier. Mer spesifikt er formålet med oppgaven å undersøke hva som kjennetegner kommunikasjonen til Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum på Facebook. Disse ... -
Kommunikasjon i et mangfoldig samfunn – En kvalitativ studie av koronakommunikasjon til norsksomaliere
(Bachelor thesis, 2021)Interkulturell kommunikasjon handler om hvordan en interagerer i møte med mennesker fra andre kulturer enn sin egen. Kommunikasjon kan defineres som utveksling av meningsfylte tegn (Eriksen og Sajjad 2015, 124), og hvilken ... -
Anklager om seksuell trakassering i politiutdanningen: Kommunikasjons-strategier i politietaten
(Bachelor thesis, 2021)Når en offentlig etat som politiet blir anklaget for seksuelle trakasseringer, vekkes det sterke reaksjoner. Tabloide overskrifter som «knulletorsdag» spredte seg raskt i ulike medier. Kommunikasjonsavdelingen ble stilt ... -
Is "Doing Good" Good for Business?
(Bachelor thesis, 2020-05)I takt med globalisering, kapitalisme, teknologi og klimautfordringer, har bedrifters samfunnsansvar fått økt betydning. Tidligere forskning om samfunnsansvar har vist en filantropisk holdning til tema, hovedsakelig gjennom ... -
Lederens rolle i bedriftens kommunikative samspill
(Bachelor thesis, 2020-06)Denne bacheloroppgaven er et studie av lederstil og kommunikasjon, med den hensikt å presentere et konkret løsningsforslag for å oppnå enhetlig kundeopplevelse av bedriften. Dette skal løses ved bruk av kreative metoder, ... -
Skap tillit i en kunstig verden
(Bachelor thesis, 2020-06)Vi har i denne oppgaven hatt til hensikt å komme frem til hvilke holdninger forbrukere har til bedrifter sin bruk av kunstig intelligens og personlig data. Dette var for å kunne hjelpe bedrifter å styrke relasjonen til ... -
The Amazing Race to Creativity : Hur leder man för kreativitet på individ- och gruppnivå i organisationer?
(Bachelor thesis, 2020-06)I dagens näringsliv där fler processer automatiseras dagligen genom datorer, robotar och artificiell intelligens, blir mänskliga egenskaper som kreativitet mer och mer ovärderliga för företag. Som samhälle hyllar vi kreatörer ... -
Kaape : Hvordan kan teknikker fra merkevarebygging og posisjonering gjøre Kaape til en sterk merkevare i Norge?
(Bachelor thesis, 2020-06)I oktober 2019 la Statistisk Sentralbyrå frem oppdaterte tall på nyetablerte foretaks overlevelse og vekst, der vi kunne lese at kun 29,8% av alle nyetablerte bedrifter fortsatt er aktive etter fem år. Vi har på bakgrunn ... -
Effektmålingens barrierer: En studie om norske PR-byråers utfordringer knyttet til effektmåling
(Bachelor thesis, 2019)Da Kommunikasjonsforeningen la frem sin årlige undersøkelse i 2016 som viste at bare 27,6 prosent av kommunikasjonsfolk måler effekt regelmessig, skapte det rabalder blant byråene i norsk PR-bransje. De tre siste årene har ... -
Krisehåndtering og samfunnsansvar i Hydro: En casestudie av Alunorte-situasjonen
(Bachelor thesis, 2019)I februar 2018 førte et kraftig regnvær til oversvømmelser i området rundt Hydros aluminiumsraffineri Alunorte i Brasil. Det ble stilt spørsmål om Hydros utslipp av ubehandlet vann fra raffineriet forurenset drikkevannet ... -
Kunstig intelligens og omdømmebygging : Hvordan vil økende bruk av chatbots påvirke kunders inntrykk av virksomheten? Et kvalitativt studie av banksektoren.
(Bachelor thesis, 2019)Omdømme og kunstig intelligens er to begreper som har fått økt aktualitet, og som i høy grad preger medienes dagsorden. Økt teknologisk innføring i virksomheter har ført til flere kritikkverdige forhold, blant annet ved ... -
Alt er normalt : Et spill for seksualitetsundervisningen
(Bachelor thesis, 2019)Visste du at 44% er misfornøyd med seksualitetsundervisningen i Norge? Eller at pensum som benyttes i undervisningen i dag underbygger fordommer? For dette prosjektet er det tatt utgangspunkt i den manglende og ...