Hvordan lærer ledere ledelse?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3106221Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
«Jeg vet lite som er så lett å omtale i store ord og så vanskelig å få til i praksis som ledelse»
(Arnulf 2020, 7). Ledelse i seg selv er mye forsket på, og da særlig hvordan man bør lede
eller hvordan bli en god leder. Jeg finner det derfor interessant å ta et dypdykk inn i hvordan
dette læres, fordi det er lite forsket på. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å
besvare problemstillingen: «hvordan lærer ledere ledelse?»
Dette er en kvalitativ forskningsstudie, der jeg har brukt en abduktiv tilnærming gjennom et
fenomenologisk forskningsdesign. Videre har jeg utført 10 strukturerte dybdeintervjuer, med
10 forskjellige ledere, fra forskjellige sektorer og med ulik erfaring. I forkant av intervjuene
valgte jeg å lage en intervjuguide, med ferdig formulerte spørsmål. Der ble det i tillegg noe
rom for å stille spørsmål basert på intervjuet i seg selv.
Funnene i oppgaven baserer seg på eksisterende og relevant litteratur, og innhentet empiri.
Ledere lærer ledelse i stor grad gjennom erfaringer som man tilegner seg på et individnivå,
men også gjennom sosiale interaksjoner med de rundt seg. For øvrig må man også ha en viss
grad av faglig påfyll av ledelsesteori, da det kan sies at formell og uformell læring er betinget
av hverandre. Den formelle læringen gir deg en verktøykasse med ulike verktøy, men er ikke
noe verdt dersom du ikke anvender den. På samme måte må man anskaffe seg en
verktøykasse for å kunne lære seg ledelse på en mer anvendelig og strukturert måte. Det må
videre presiseres at det må foreligge en motivasjon til læring, der forventinger til egen
lederrolle påvirker villigheten til å lære. Helt til slutt må det påpekes at ledelse er noe
kontekstuelt og situasjonsbasert. Det betyr at man hele tiden må tilpasse seg som leder og til
passe seg ned konteksten og situasjonen man står i. Ledelse er en livslang læring.