Møtevirksomhet på agendaen
Abstract
Det tematiske utgangspunktet i denne masteroppgaven, omhandler lederens innvirkning på
møtevirksomhet i det hybride arbeidslandskapet. Om lederen kan fungere som en
katalyserende faktor, som bidrar til hensiktsmessige effektiviseringer og tilpasninger av
møtelandskapets overveldende omfang. Samt legge til rette for et dynamisk samspill mellom
deltakerne i møtet. Formålet med denne studien er derfor å bidra med empiri om hva
konsulentbransjen og ledere kan gjøre for sine ansatte i praksis, slik at de kan bidra med å nå
målet om hensiktsmessig bedring og effektivisering av møteomfang og -agenda.
Problemstillingen i oppgaven er som følger:
«På hvilken måte kan ledere tilrettelegge for hensiktsmessige beslutningsmøter,
diskusjonsmøter og informasjonsmøter for ansatte i en hybrid arbeidshverdag?»
Problemstillingen vil besvares med hjelp av følgende forskningsspørsmål:
Forskningsspørsmål 1: Hvilke fordeler er det med digitale, hybride og fysiske møter?
Forskningsspørsmål 2: Hvilke ulemper er det med digitale, hybride og fysiske møter?
Studien er utført ved hjelp av kvalitative dybdeintervjuer av 14 informanter. Informantene er
ansatt i konsulentbransjen, hvor 7 av dem har lederansvar. Vi har valgt å både inkludere
ledere og medarbeidere for å få et mer nyansert blikk på møtevirksomheten. Videre tar
oppgaven for seg et teoretisk grunnlag som sammenliknes opp mot funnene som
fremkommer i datainnsamlingen. Dette legger grunnlag for vår analyse opp mot tidligere
nevnte problemstilling.
Funnene i studien tydet på at det er en kollektiv enighet rundt hva som er utfordringene med
dagens møtelandskap. Mye har rot i styring av møtene, i form av å holde seg til agenda både
med tanke på tematikk og tid. Men et annet aspekt er valg av møteform til møtetype.
Teknologien har gjort møtevirksomheten mer fleksibel, i form av digitale møter. Dette er et
relativt nytt fenomen som har fått sitt offisielle inntog i løpet av covid-pandemien. Innen
dette aspektet har vi funnet ut at riktig valg av møteform kan legge til rette for mer
hensiktsmessig styring av møter.