Turnover - når forventninger ikke innfris
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/192991Utgivelsesdato
2014-03-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I vår bacheloroppgave har vi valgt å se på turnover i Eniro Gule Sider. Med turnover
menes ansatte som slutter i en gitt periode og søker jobb i en annen bedrift. Problemstillingen vår
er:
Hvilke faktorer har påvirkning på turnover i Eniro Gule Sider?
Det er mange faktorer som har innvirkning på om ansatte velger å slutte. Vi måtte derfor gjøre et
utvalg, og endte opp med følgende fire faktorer som vi ønsket å se nærmere på: Prestasjoner,
prestasjonsbasert lønn, arbeidsmiljø og karriere- og utviklingsmuligheter. Valg av
påvirkningsfaktorer baserer seg på våre antagelser om salgsbransjen, informasjon fra kontaktperson
hos Eniro som vi har en nær relasjon til og teori samt tidligere forskning.
For å finne svar på problemstillingen har vi stilt følgende forskningsspørsmål:
1. Har bedriftens fokus på prestasjoner en påvirkning på ansattes arbeidsperiode?
2. Har prestasjonsbasert lønn i Eniro Gule Sider en effekt på turnover?
3. Har arbeidsmiljøet i Eniro Gule Sider en påvirkning på turnover?
4. Er karriere- og utviklingsmuligheter i Eniro en forutsetning for å beholde ansatte?
Vi har innhentet informasjon om tema via artikler, forskningsrapporter og litteratur i form av
pensum og annen teori. For å finne svar på problemstillingen har vi gjennomført dybdeintervju med
rekrutteringskonsulent, tidligere salgssjef, tidligere selgere og en ansatt som sitter på «back
office». Intervjuene baserer seg på intervjuguide som er utarbeidet.
Vi fant at det er ulike forhold som påvirker om ansatte slutter, avhengig av om personen er
nyansatt (inntil ett år) eller om personen har vært ansatt i mer enn ett år. Nyansatte
uttrykker at prestasjoner, press og intern konkurranse er medvirkende faktorer til at de
slutter. Selgere ansatt i mer enn ett år beskriver at ensformige arbeidsoppgaver, manglende
motivasjon og ønske om nye utfordringer, påvirker avgjørelsen om å slutte i jobben. Forskjellen på
arbeidsperiode bekreftes også av tidligere salgssjef.
Som svar på problemstillingen, med utgangspunkt i forskningsspørsmålene, kan vi si at det er mangel
på karriere- og utviklingsmuligheter som i størst grad påvirker turnover for selgere som har vært
ansatt i mer enn ett år. Blant nye selgere er det i hovedsak prestasjonene som påvirker turnover i
Eniro Gule Sider. I konklusjonen svarer vi konkret
på forskningsspørsmålene som viste seg i noen grad å avvike fra våre antagelser.