Bruk av sosiale medier ved rekruttering.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224140Utgivelsesdato
2014-10-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den foreliggende studien prøver å forstå hvordan sosiale medier i rekrutteringsprosessen
brukes i norsk næringsliv, for så kunne se på fordeler og ulemper ved dette. Ved kvalitativ
metode og herunder dybdeintervjuer har studien fanget essensen i informantenes
oppfatninger. Studien ser problemstillingen fra både arbeidsgivers og arbeidssøkers ståsted.
Som teoretisk fundament ser studien på foreliggende teori hvor sosiale medier og rekruttering
blir tatt opp. Dette er teori som danner bakgrunnen for spørsmålene til dybdeintervjuene med
informantene.
Det viste seg at selv de personene som ikke bruker sosiale medier, bruker dette i liten grad og
noen ganger ubevisst. Videre kom studien frem til en felles forståelse for at sosiale medier er
tids- og kostnadsbesparende, men også et sted for å aktivt finne nye ansatte. Både
arbeidsgivere og arbeidssøkere har forståelse for at sosiale medier blir brukt for informasjon
om hverandre. Felles for begge er at de ser det som rettferdig at det brukes. De er begge av
oppfatningen at det en selv legger ut, er en selv ansvarlig for. Studien prøver også å belyse
noen etiske aspekter ved denne bruken.