Employee Value Proposition: Et verktøy for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarbeidere
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357798Utgivelsesdato
2015-10-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I vår bacheloroppgave har vi valgt å se på hvordan employee value proposition (EVP) kan brukes for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarb eidere. For å svare på vår problemstillingen er det formulert tre forskningsspørsmål: - Hvordan påvirker samsvar ansattes lojalitet til arbeidsgiver? - Hvordan kan bedrifter skille seg ut i arbeidsmarkedet ved hjelp av employee value proposition (EVP)? - Hvordan involvere ansatte i utviklingen av employee value proposition (EVP)? Vi har innhentet informasjon om temaene relatert til problemstillingen gjennom artikler, forskning, undersøkelser og fagbøker. For å svare på problemstillingen har vi også gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med tre fagpersoner, tre virksomhetskorrespondenter fra henholdsvis DNV GL, Telenor og Tine samt én person med erfaring innenfor branding og som i tillegg har jobbet for alle de tre virksomhetene. Basert på analyse av data innhentet fra informantene har vi samlet synspunkter og erfaringer for hvordan man kan bruke EVP for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarbeidere i en bedrift. Hovedfunnene i oppgaven viser at det er grunn til å anta at en EVP som involverer ansatte gjennom deltagelse, kommuniserer et differensiert budskap og som gir et realistisk bilde av virksomheten vil være er et viktig verktøy for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarbeidere. Det som også kommer frem er at mange at tiltakene er tidkrevende og vanskelige å gjennomføre i praksis, spesielt gjelder dette for store globale virksomheter. EVP omtales som et av de beste verktøyene bedrifter kan ta i bruk for å skape engasjement og for å beholde og tiltrekke seg talenter. Likevel er det foreløpig få bedrifter som er klar over hvilke effekter og fordeler en EVP kan gi.