• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Employee Value Proposition: Et verktøy for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarbeidere

Smulders, Nathalie; Kaland, Hedda
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Hoveddokument (8.023Mb)
Vedlegg 1, Intervjuguide Bedrift.pdf (60.97Kb)
Vedlegg 2, Intervjuguide Fagperson.pdf (61.84Kb)
Vedlegg 3, Intervjuguide Kunnskapsperson.pdf (60.81Kb)
Vedlegg 4, Analysebedrift (2).xlsx (5.276Mb)
Vedlegg 5, Analysefagperson.xlsx (5.283Mb)
Vedlegg.6.Transkribering DNVGL.pdf (134.3Kb)
Vedlegg 7.Transkribering, Hans Petter Stub.pdf (182.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357798
Date
2015-10-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon [339]
Abstract
I vår bacheloroppgave har vi valgt å se på hvordan employee value proposition (EVP) kan brukes for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarb eidere. For å svare på vår problemstillingen er det formulert tre forskningsspørsmål: - Hvordan påvirker samsvar ansattes lojalitet til arbeidsgiver? - Hvordan kan bedrifter skille seg ut i arbeidsmarkedet ved hjelp av employee value proposition (EVP)? - Hvordan involvere ansatte i utviklingen av employee value proposition (EVP)? Vi har innhentet informasjon om temaene relatert til problemstillingen gjennom artikler, forskning, undersøkelser og fagbøker. For å svare på problemstillingen har vi også gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med tre fagpersoner, tre virksomhetskorrespondenter fra henholdsvis DNV GL, Telenor og Tine samt én person med erfaring innenfor branding og som i tillegg har jobbet for alle de tre virksomhetene. Basert på analyse av data innhentet fra informantene har vi samlet synspunkter og erfaringer for hvordan man kan bruke EVP for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarbeidere i en bedrift. Hovedfunnene i oppgaven viser at det er grunn til å anta at en EVP som involverer ansatte gjennom deltagelse, kommuniserer et differensiert budskap og som gir et realistisk bilde av virksomheten vil være er et viktig verktøy for å tiltrekke og beholde nøkkelmedarbeidere. Det som også kommer frem er at mange at tiltakene er tidkrevende og vanskelige å gjennomføre i praksis, spesielt gjelder dette for store globale virksomheter. EVP omtales som et av de beste verktøyene bedrifter kan ta i bruk for å skape engasjement og for å beholde og tiltrekke seg talenter. Likevel er det foreløpig få bedrifter som er klar over hvilke effekter og fordeler en EVP kan gi.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit