Kompetansemobilisering og arbeidsmotivasjon - en studie av Hordaland Fylkeskommune, seksjon OT/PPT.
Abstract
Denne studien har til hensikt å kartlegge kompetansemobilisering i Hordaland
Fylkeskommune, seksjon OT/PPT. Studien undersøker hvilke faktorer som er mest sentrale
for medarbeidernes opplevelse av kompetansemobilisering, samt hvorvidt det er en
sammenheng mellom opplevd kompetansemobilisering og indre arbeidsmotivasjon. For å
undersøke dette har vi besvart følgende problemstilling; “Opplever de ansatte i Hordaland
Fylkeskommune, seksjon OT/PPT, at de får utnyttet sitt kompetansepotensial, i tilfelle
hvorfor/hvorfor ikke?”. Underproblemstilling; “Er det noen sammenheng mellom graden
av opplevd kompetansemobilisering og deres indre arbeidsmotivasjon, i tilfelle hvordan
forklares denne?”
Studien forankres i to ulike teorimodeller; Linda Lais fem drivere for
kompetansemobilisering, samt Edward L. Deci og Richard M. Ryan sin
selvbestemmelsesteori. Som metode har vi valgt en kvalitativ tilnærming ved bruk av
dybdeintervju, i tillegg til en kvantitativ spørreundersøkelse som støttefunksjon.
På bakgrunn av studiet har vi sett at det er godt tilrettelagt for de viktigste driverne for
kompetansemobilisering i seksjon OT/PPT, og det er derfor naturlig å påstå at medarbeiderne
også opplever at de får benyttet sin kompetanse i arbeidet. Videre har vi sett at det kan være
en tett kobling mellom kompetansemobilisering og indre motivasjon, da enkelte av driverne i
stor grad samsvarer. Vårt studie tyder nemlig på at medarbeiderne var indre motivert for
arbeidet, og faktorer som tillit fra ledelsen, opplevd meningsfullhet og autonomi var av
betydning for dette.
Dette er 9 faktorer vi har funnet gjennom vårt studie, som vi mener er sammenfallende med å
kunne si at de ansatte i Hordaland Fylkeskommune, seksjon OT/PPT får utnyttet sitt
kompetansepotensial, og som beskriver sammenhengen med indre motivasjon (i tilfeldig
rekkefølge);
● Klar rolleforståelse
● Utnyttelse av både formell og
uformell kompetanse
● Frihet under ansvar
● Ønske om kontinuerlig utvikling
● Kurs som belønning
● Tro på egen kompetanse
● Opplevd meningsfullhet
● Mestringsorientert klima med
samarbeid i fokus
● Tett relasjon og tillit fra ledelse