Show simple item record

dc.contributor.authorAndersen, Lena Kvernberg
dc.contributor.authorBergh, Marit Johanne Halvorsen
dc.contributor.authorKlokset, Kaia
dc.date.accessioned2017-10-25T07:43:40Z
dc.date.available2017-10-25T07:43:40Z
dc.date.issued2017-10-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462012
dc.description.abstractI 2014 opplevde politiet sin aller første store varslingssak, Monika-saken. I etterkant av Monika-saken har politiledelsen fått sterk kritikk for sin håndtering av varslene som kom i forbindelse med saken. To år senere får politiet på nytt en stor varslingssak i fanget. Mediebildet fremstiller det som om håndteringen av denne saken, kan sees på lik linje med håndteringen av varslene i Monika-saken. Politiet har hatt to år på å forbedre seg, men det ser altså ut til at lite eller ingenting er blitt gjort. Vi ønsket dermed å se på om ytringskulturen har noe å si for om politiet evner å lære av tidligere hendelser. Dette førte til at vi falt på følgende problemstilling: I hvilken grad er det en sammenheng mellom ytringskultur og læringsevne i politiet? I oppgaven har vi tatt utgangspunkt i teori som omhandler læring, og hvordan man som organisasjon lærer. Vi har også tatt i bruk teori som ser på ytringskultur som fenomen. For å få svar på problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode hvor vi har gjennomført 11 dybdeintervjuer. Alt fra HR-direktøren i Politidirektoratet, til en politistudent ved Politihøgskolen. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at det er en noe “betent” ytringskultur i politiet, som vi ser har en negativ innvirkning på læringsevnen. Dette kommer av mange ulike faktorer, blant annet tillit, forventninger til behandling av varsel og ledelsens holdninger og ytringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectVarslingnb_NO
dc.subjectYtringskulturnb_NO
dc.subjectLærende organisasjonernb_NO
dc.title«Den som lærer av sine tap, vinner mye»: en bacheloroppgave om varsling og organisasjonsmessig læring i politietatennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal