En kvalitativ studie av rekruttererens arbeid med kjønnsbalanse i rekrutteringsprosessen
Abstract
Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan rekrutterere i Norge arbeider med
kjønnsbalanse i rekrutteringsprosessen. Mer spesifikt, rekrutterere som arbeider i
rekrutteringsselskaper med erfaring rundt rekruttering av ledere, toppledere og
fagspesialister. I all hovedsak ønsket vi å gjøre et bidrag til et mye omdiskutert, men lite
utforsket tema i den forstand. Oppgaven tar utgangspunkt i datamateriale innhentet basert på
informasjon fra rekrutterere som arbeider i norske rekrutteringsselskaper, samt en omfattende
litteraturgjennomgang på temaer knyttet til problemstillingen. Oppgavens problemstilling
lyder som følger:
Hvordan arbeider rekrutteringsselskaper med kjønnsbalanse i rekrutteringsprosessen?
For å svare på valgt problemstilling har vi benyttet oss av kvalitative metoder. Innsamlet
datamateriale er gjennomført ved hjelp av det kvalitative forskningsintervjuet med et
eksplorativt design. Studien baserer seg på et utvalg av seks rekrutterere som jobber i fem
ulike rekrutteringsselskaper. Ved bruk av tematisk analyse kom vi frem til tre ulike temaer
som var gjennomgående i datamaterialet; Kunden som påvirkningsfaktor, Eksterne
påvirkningsfaktorer og Intern praksis.
Studien antyder at rekrutteringsselskaper aktivt arbeider for kjønnsbalanse i
rekrutteringsprosessen gjennom interne praksiser, likevel havner dette i konflikt med kundens
preferanser som går utenfor de vanlige rammene av hva kravspesifikasjoner skal inneholde.
Dette ser ut til å gå ut over rekrutteringsprosessens systematisering for å ansette rett kandidat.
Det antydes videre en distansering fra tematikken på bakgrunn av påvirkningsfaktorer som
arbeidsmarked og samfunnstrender. Avslutningsvis tyder funnene på at det er et paradoks
mellom kjønnsbalanse i prosess og kjønnsbalanse i avdeling.