Now showing items 709-728 of 1154

    • A Literature Review of Social and Economic Leader-Member Exchange 

      Andersen, Ingvild; Buch, Robert; Kuvaas, Bård (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Leader–member exchange (LMX) research has increasingly relied upon the social exchange theory (SET) as a theoretical foundation, but the dominating way of measuring LMX has not followed this theoretical development ...
    • "Litt surdeig syrner hele deigen” - Hvilke konsekvenser kan feilansettelser ha for en organisasjon? 

      Christensen, Linn Reite; Grinaker, Iver; Grahl-Jacobsen, Sondre (Bachelor thesis, 2015-10-22)
      Denne oppgaven har tatt for seg konsekvensene av feilansettelser i organisasjoner på det norske arbeidsmarkedet. Hensikten har vært å belyse de faktiske forhold feilansettelser kan medføre i en organisasjon. Ansettelser ...
    • Liveness online in deadly times: How artists explored the expressive potential of live-streamed concerts at the face of COVID-19 in Norway 

      Kjus, Yngvar; Spilker, Hendrik Storstein; Kiberg, Håvard (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This study was initiated as the pandemic erupted in the spring of 2020, triggered by our curiosity about the wave of Internet-mediated concerts which followed in the wake of COVID-19. The article examines what kind of ...
    • Lofotens fremtid: Kan investeringer i fiskeri og reiseliv forhindre fremtidig oljeboring i Lofoten? 

      Knutsen, Linn; Olsen, Phatchara (Bachelor thesis, 2014-10-25)
      For vårt bachelorarbeid har vi tatt for oss et tema som har vært en diskusjon som har berørt de fleste i dette området, nemlig oljeboring utenfor Lofoten. Stedet er ikke bare kjent som en destinasjon med den flotte naturen, ...
    • Lojalitet, tilfredshet og bytteintensjon i Norsk skadeforsikringsbransje 

      Larsen, Knut Fredrik; Willumsen, Sverre (Bachelor thesis, 2016-11-18)
      Skadeforsikringsbransjen er en bransje vi antar er preget av stor "turn-over". Kunder er ikke lengre like lojale til selskapene og jakter hyppigere enn før etter det billigste selskapet. Bakgrunnen for dette har med ...
    • Lojalitetsprogrammer i reiselivet 

      Holtsmark, Embret Joakim (Bachelor thesis, 2020-06-02)
      I denne oppgaven ser jeg på temaet som omhandler lojalitetsprogrammer. Bakgrunnen for temaet kommer fra interessen for å skape bedre resultater og belønne de mest lønnsomme kundene. Problemstillingen omhandler hva ...
    • «Lokalisering og handlevaner» 

      Mossige, Christian Omberg (Master thesis, 2018-11-01)
      Intensjonen med denne masteroppgaven var å kartlegge hva som er den optimale lokalisasjonen for en dagligvarehandel, samtidig som jeg også ville finne ut av hva som trekker oss til en dagligvarehandel og hvordan handlemønster ...
    • Luksuskjøp Og rettferdiggjøringsstrategier 

      Bosnes, Javier Edison; Aftab, Muqaddes (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Denne Bacheloroppgaven handler om hvordan forbrukere rettferdiggjør sine kjøp. Vi vil se på to egenskaper hos forbrukere som kan differensiere mellom hvordan de begrunner kjøp: (1) deres økonomi og (2) deres behov for ...
    • Luksuskosmetikk: identitet, plikt og sosial klasse 

      Bergum, Silje Kjos; Bethuelsen, Vibeke; Finne, Fanny Herlofson (Bachelor thesis, 2014-03-19)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er basert på vår interesse rundt luksuskosmetikk, og vi var nysgjerrige på kvinners oppfattelse av eget forbruk. Vi ønsket å synliggjøre kvinnenes meningsdannelser, og oppnå en dypere ...
    • Lukten av placebo : Hvordan markedsførere lurer sansene 

      Tovik, Marte; Romset, Helene; Juvdal, Thea Karoline (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Det har tatt lang tid for den vestlige verden å omfavne ideen om at sinn og kropp er koblet sammen og har stor innvirkning på hverandre. Mennesket oppfatter det de forventer å oppfatte, noe som gjør forvrengninger som ...
    • Læringskultur - suksessfaktor for å lykkes i fremtiden? 

      Wellerop, Kristine Marie; Sannerud, Thea Ytterstad; Scheflo, Tonje Marie (Bachelor thesis, 2017-10-07)
      I denne oppgaven ønsket vi å besvare problemstillingen: “Hvilke kritiske faktorer må til for å danne er sterk læringskultur internt i Volvo Furuset?”. Denne undersøkelsen har som hovedfokus å avdekke kritiske faktorer ...
    • M ot samme destinasjon: Hvordan kan ledelse påvirke sykefravær? 

      Undheim, Jorunn Åshild Austrumdal; Slaatta, Julia (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven undersøker hvordan relasjonen mellom ledelse og ansatte kan påvirke de ansattes holdninger til sykefravær. For å kunne si noe om dette har vi brukt kvalitative dybdeintervjuer med fire ansatte i Norwegian ...
    • Mad Men anno 2011? - Kjønnsstereotypiske holdninger i reklamebransjen. 

      Jensen, Christina Sogge; Dahl, Ida Sophie; Flatøy, Linn (Bachelor thesis, 2012-01-24)
    • Magefølelsen : Jokeren i rekruttering 

      Lund, Celin Frølich; Hølvold, Andrea Solvang (Bachelor thesis, 2019)
      Bruken av magefølelse innen rekruttering er et mye omtalt tema, spesielt innen konsulentbransjen. Vårt utgangspunkt som forskere bygger på erfaring fra både skolebenken og arbeidsliv, og vi opplever et gap mellom forskning ...
    • makt og mening i ledelse som praksis 

      Drotninghaug, Theresa (Master thesis, 2022)
      Fremgangsmåten til innsamling av empiri er basert på nivåer av grounded theory. Oppgaven befinner seg på det første nivået, som ikke fokuserer på teorigenerering, men i stedet å finne et grunnlag som man kan generere nye ...
    • Maktbalansen i den norske dagligvarebransjen 

      Andersen, Anine Kristin Bjerke; Abraham, Samrawi Berhane; Aagaard, Daniel (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Det norske dagligvaremarkedet har de siste tiårene fått færre aktører på kjedesiden, noe som har resultert i at det kun er tre aktører som kontrollerer matdistribusjonen til hele Norge. Konkurransesituasjonen har fått ...
    • Maktbalansen mellom leder og ekstern konsulent : En kvalitativ studie av maktbalansen mellom ledere og eksterne konsulenter 

      Overgaard, Anniken; Pedersen, Martine (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven ble til på grunnlag av vår nysgjerrighet for ledelse ved bruk av ekstern arbeidskraft. Det rådende paradigmet er blitt utfordret som følge av blant større usikkerhet, økt markedspress, høyere krav til ...
    • Makten av idrettsutøver som sponsorobjekt. 

      Moen, Christian; Bergholt, Tom-Eirik; Wiik, Ulrikke Louise (Bachelor thesis, 2014-10-17)
      Denne oppgaven har tatt for seg sponsing i Norge. Hensikten har vært å bedre kunnskapen rundt bruk av idrettsutøvere som sponsorobjekt med formål om å hjelpe norske bedrifter med ønske om å sponse. Da sponsorat gjerne ...
    • Maktforhold i fotballen: En kvalitativ studie av agenters rolle 

      Skjæveland, Lars; Aarhus, Ola Broen (Master thesis, 2021)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt maktforhold i det norske fotballmarkedet med spesiell vekt på agenters rolle. Vi har sett på forholdet mellom agenter og spillere, og agenter og klubber. Gjennom forskningsspørsmål ...
    • Maktforholdet mellom spinndoktorer og politiske journalister 

      Tabari, Atena; Finstadsveen, Anne (Bachelor thesis, 2015-10-12)
      Etter å ha studert PR og samfunnspåvirkning i tre år på Markedshøyskolen, har vi blitt svært inspirerte til å skrive en bacheloroppgave om politisk kommunikasjon. I denne bacheloroppgaven er formålet å generere ny kunnskap ...