• Digital detox på norsk 

      Syvertsen, Trine; Karlsen, Faltin; Bolling, Jørgen (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen analyserer fenomenet digital detox i Norge med fokus på i hvilken grad invaderende og forstyrrende medier betraktes som et samfunnsmessig problem. Analysen skjer på bakgrunn av økt medietrykk som følge av at ...
    • ”Digital kommunikasjon på tvers av generasjoner” - Fire generasjoners tilnærming til IKT 

      Lindseth, Amanda (Bachelor thesis, 2017-10-07)
      I kjølevannet av den teknologiske fremveksten har de seneste generasjonene, henholdsvis Generasjon- Z og Y, vært utsatt for en rekke generaliseringer. Stereotypiene er mange og behandler mangfoldige aspekter, men et ...
    • Digital markedsføring av sportsarrangementer 

      Takvam, Pål; Waale, Sondre Tanggard (Bachelor thesis, 2013-12-05)
    • Digital Onboarding 

      Hellberg, Hanne Elin Sofie; Haugstulen, Kathrine; Hansen, Isabelle Madeleine Klappan (Bachelor thesis, 2021)
      Forskning viser at en vanlig årsak til tidlig turnover i mange organisasjoner er mangelfulle onboardingsprosesser (Leveraas 2019). Å integrere en nyansatt er en kompleks prosess som krever innsats av både leder og ...
    • Digital onboarding - Kan nyansatte integreres fra hjemmekontoret? 

      Jensen, Iris (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven omhandler temaet digital onboarding med hovedvekt på de sosiale aspektene ved onboarding. Onboarding er prosessen som foregår fra den nyansatte har underskrevet arbeidskontrakten og varer frem til ...
    • Digital utmattelse: En kvantitativ studie om hvordan digitale møter påvirker utmattelse 

      Fjeldstad, Vilde Fremming; Jørgensen, Eline Schjoldager (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar for seg hvordan økt bruk av digitale møter påvirker en arbeidstakers utmattelse. Vi har gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse samlet inn data fra 263 respondenter med spørsmål om bruk av digitale ...
    • Digitale medier: en erstatning for ansikt til ansikt kommunikasjon? 

      Sørvik, Camilla; Stensbøl, Guro; Kvalsund, Helene Westgaa (Bachelor thesis, 2014-10-28)
      Formålet med denne oppgaven har vært et ønske om å avdekke hvilke hindre norske bedrifter møter under kommunikasjon, både gjennom ansikt til ansikt kommunikasjon og gjennom digitale kommunikasjonskanaler, ved internasjonale ...
    • Digitale transformasjoner og soft skills: En studie av syv virksomheter i Oslo-regionen. 

      Tangen, Maiken Elise; Storhoug, Tone (Master thesis, 2019)
      Funn fra vårt kvalitative studie indikerer at soft skills har stor betydning i gjennomføring av digitale transformasjoner. Kommunikasjon, endringsvilje, empati, eierskap, samarbeidsevne, og læringsvilje blir ansett som ...
    • Digitalisering i dagligvarehandel – en studie om påvirkningsfaktorene ved bruk av selvbetjening 

      Sunstad, Niklas; Aas, Ludvik Frydenberg; Vandvik, Jarand Prestvik; Unneberg, Markus Maurtvedt (Bachelor thesis, 2021)
      I dette studiet undersøker vi hvilke faktorer som påvirker forbrukeres evne og villighet til å ta i bruk selvbetjeningssystemer. Vi undersøker også endring i kjøpsatferd som følge av Covid- 19-pandemien, og bruker resultater ...
    • Din flaske, ditt vann – Hvordan symboleffekten, holdninger, og media former forbrukerens livsstil. 

      Turkalj, Alana Angela; Moen, Christian; Svendheim, Stine (Bachelor thesis, 2014-10-20)
      Denne oppgaven baseres på symboleffekten ved synlig bruk og gjenbruk av vannflasker, som blir sett ut ifra semiotikk, holdninger og omdømme. Et fenomen vi ønsker å se på er hvorfor folk prefererer å gjenbruke vannflasker ...
    • Does pay for performance motivate and create competitive environment: An exploratory case study 

      Høines, Benedina Idiaye (Bachelor thesis, 2015-10-22)
      In consideration of the fact that Østfold Distribusjon AS previously had a pay for performance structure, the main purpose of this research study is to determine whether pay for performance motivate distributors at Østfold ...
    • The Dollar as a Mutual Problem: New Transatlantic Interdependence in Finance 

      Hjertaker, Ingrid; Tranøy, Bent Sofus (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      When the 2007 global financial crisis hit financial markets, European leaders were quick to point the finger at US markets, excessive risk-taking, and insufficient regulation. However, it soon became apparent that European ...
    • Dom over film er dommen over mennesker 

      Skovli, Lars R.; Helland, Marius; Buraas, Stian (Bachelor thesis, 2012-11-28)
    • Donald Trump – rett mann til rett tid? 

      Dager, Mathilde Eckbo; Crowther, Madelen; Enersen, Maria Janshaug (Bachelor thesis, 2016-11-10)
    • Driving through dense fog: a study of the effects and control of sustainable public procurement of electric cars 

      Langseth, Marius; Moe, Helene Tronstad (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Governments are large buyers of vehicles, thus contributing to pollution. To promote sustainability, policies have been shaped to replace government-owned fossil fuel cars with electric cars. Public procurement is seen as ...
    • «Du er så ung som din tro, så gammel som din tvil» 

      Markhus, Cecilie; Aasen, Renate; Olsen, Madeleine (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      Norge står overfor en demografisk utvikling hvor eldre utgjør en stadig større andel av befolkningen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i vår interesse av å kartlegge eldre arbeidstakeres egen mestringstro- og selvoppfatning, ...
    • Dubbing av reklame. Hvordan dubbing påvirker holdningen til reklame. 

      Gjerde, Lisabeth Gjerde; Jonsson, Kristel (Bachelor thesis, 2013-12-05)
      En av de mest sentrale diskusjonene innen dagens markedsføring omhandler dilemmaet mellom standardisering og lokaltilpasning. En form for standardiseringsmetode omfatter dubbing av reklamefilmer, som også kan sees på som ...
    • «Dufts og designs påvirkning på betalingsvillighet» 

      Sharapova, Ekaterina; Selven, Julian; Stribolt, Madelen (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      Hensikten med bacheloroppgaven er å illustrere hvordan sensoriske stimuli “design” og “duft” påvirker forbrukernes betalingsvillighet. For oss var det interessant å se hvordan teorien om sensoriske stimuli kan gi ytterligere ...
    • DYADISK LEDERSKAP: Hvordan utvikle gode jobbrelasjoner 

      Stenhaug, Linn; Agerbo, Ane Tenvik; Tangen, Maiken Elise (Bachelor thesis, 2017)
      Utgangspunktet for denne oppgaven er å kartlegge hva som skal til for å skape en god dyade mellom leder og medarbeider. På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende problemstilling: ”Hva skal til for å skape en god ...
    • Døm ikke dagens «underdog», de kan være morgendagens helter - HRs rolle i rekruttering av mangfold 

      Adrichem, Britt; Martens, Charlotte (Bachelor thesis, 2018-10-01)
      Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan HR-funksjonen i organisasjoner kan forsøke å påvirke og tilrettelegge for mangfoldsrekruttering. På grunnlag av dette har vi utviklet denne problemstillingen: Hvordan kan HR ...