• Autentisitets påvirkningskraft på merkevarer 

      Røed, Julie Brix; Karlsen, Lars Christian; Jordheim, Marte (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Litteratur belyser at forbrukeres oppfattede autentisitet på merkevarer avgjør hva de kjøper og hvem de kjøper fra. Samtidig fremlegges det at autentisitet derfor en av kjernekomponentene bak de mest suksessfulle ...
    • Bacheloroppgave 

      Borgås, Malin N.; Lunder, Astrid Gran; Lier, Eyvind; Støles, Christian Edvard (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet vi har valgt for oppgaven omhandler kaffebarmarkedet i Norge med hovedfokus på Oslo. Ideen er basert på vårt inntrykk av at kaffebarmarkedet i Oslo har blitt større og vokst frem som et urbant fenomen. Vi er også ...
    • Bakgrunnsmusikkens påvirkning på kvinners kjøpsatferd 

      Høgalmen, Cecilie; Hovland, Ingrid; Høimyr, Monika (Bachelor thesis, 2017)
      I denne bacheloroppgaven ønsket vi å kartlegge hvordan musikk kan påvirke kvinner i en kjøpsprosess. Vi valgte å avgrense til kvinner da forskning viser at kvinner har et annet handlemønster enn menn. Problemstillingen ...
    • Behovet til investoren ved Equity crowdfunding 

      Abrahamsson, Ine Sofie; Møller, Marthe; Langseth, Lise; Trengereid, Amalie (Bachelor thesis, 2021)
      Markedet for crowdfunding utfordrer den tradisjonelle bankvirksomheten for oppstarts- og små bedrifter. Hvorav bedrifter søker kapital fra enkeltpersoner. Til tross for økt vekst i markedet er det likevel lite forskning ...
    • Blir fulltidsansatte motivert av andre belønningssystem enn deltidsansatte i butikkbransjen? 

      Larsen, Linda; Gjerde, Lene; Dreyer, Guro (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Formålet med oppgaven har vært å undersøke om fulltids - og deltidsansatte blir motivert av indre - eller ytre motivasjon for å oppnå jobbengasjement på arbeidsplassen. Oppgaven ble avgrenset til butikkbransjen og ...
    • Bloggens påvirkningskraft En eksperimentell studie av påvirkningskraften bloggere har på forbrukerens holdninger 

      Eliassen, Christina; Blix, Eline (Bachelor thesis, 2017-10-09)
      Vår oppgave undersøker bloggeres påvirkningskraft på forbrukeres holdninger. Problemstillingen oppgaven belyser er “i hvilken grad er toppbloggere med på å påvirke holdningen forbrukeren har til EF?” Bloggfenomenet er ...
    • Bloggeren man liker å mislike: Troverdighet og negative omtaler i media 

      Imeland, Ida Sherin; Nazareno, Mary Kathleen; Malum, Anne Lise (Bachelor thesis, 2017)
      Formålet med denne oppgaven var å undersøke nærmere hvordan negative omtaler i media påvirker troverdigheten til bloggere. Bloggere har de siste årene utviklet seg til å bli det vi kalle influencers. En influencer er en ...
    • Boligmarkedet for førstegangskjøpere 

      Bergli, Ida Othilie; Waagenæs, Therese Linnea; Olsen, Kaja Årvik (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      I denne oppgaven ønsker vi å se på hvordan Finansdepartementet påvirker boligmarkedet gjennom deres boliglånsforskrifter, hvor vi i hovedsak legger vekt på hvordan førstegangskjøpere vil finansiere boligkjøp. Vår avgrensning ...
    • Branded content filmer 

      Olaussen, Ida; Mikkelsen, Karianne (Bachelor thesis, 2015-10-20)
      I denne oppgaven har vi skrevet om branded content filmer, som er forankret under paraplybegrepet Content Marketing. Dette er ikke et nytt begrep, men viser sin aktualitet gjennom økende fremtreden av virksomheter som ...
    • Bryr du deg egentlig om klimaet? - En studie om hvordan forbrukeres atferdsintensjon kan påvirkes gjennom informasjon 

      Bø, Amalie; Andersen, Malin Ihlen (Master thesis, 2021)
      Store deler av de menneskeskapte klimagassutslippene skyldes overforbruk av tekstiler i den vestlige verden. I lys av det tar denne masteroppgaven for seg hvordan hvert enkelt individ kan bidra til å begrense klimagassutslippene ...
    • Co-creation i Norge: en kartlegging av innovative virksomheters syn på interessenter og co-creation 

      Ursvik, Katrine; Halvorsen, Fredrik (Master thesis, 2017-10-28)
      Åpen innovasjon og involvering av kunder og andre interessenter i innovasjonsprosessen blir av akademikere og næringslivsaktører sett på som den mest verdifulle måten å drive innovasjon på. Co-creation er en innovasjonsmetode ...
    • Corporate Social Responsibility: Hvordan kommunisere CSR for å styrke merkeholdning 

      Balsvik, Merete; Aslaksrud, Nora (Bachelor thesis, 2017)
      Corporate Social Responsibility (CSR), også kalt bedriftens samfunnsansvar, er de aktivitetene bedriften bidrar med i samfunnet utover det som er lovpålagt. Dette har i løpet av de siste tiårene blitt en strategi som ...
    • Country-of-Origin 

      Isdahl, Christoffer; Johnsen, Patrick (Bachelor thesis, 2013-12-05)
      Bakgrunnen for denne bacheloroppgaven omhandler country-of-origin og forbrukeres evaluering av produkter ut ifra en vurdering av det gitte opphavet. Hensikten var å se i hvilken grad forbrukernes evaluering i kjøpssituasjoner ...
    • CSR in Controversial Industries: Can the Norwegian Oil and Gas Industry Benefit From Communicating their Environmental CSR Efforts? 

      Karlsen, Tonje Elise (Master thesis, 2020-06-23)
      As corporate social responsibility (CSR) initiatives are used more frequently as a marketing tactic, research is lacking on the subject with regard to controversial industries. The aim of this study is to ...
    • Destruktiv ledelse En kvantitativ studie om kjønnsforskjeller i oppfattelsen av destruktiv lederatferd 

      Andersen, Anette Trosten; Åslie Sara, Kristine; Solvang, Annelene (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Vår interesse for ledelse og de negative aspektene ved det var utgangspunktet for denne bacheloroppgaven. Tidligere er det forsket lite på destruktiv ledelse sett i sammenheng med kjønn. Destruktiv ledelse bør ses på som ...
    • Det digitale paradigme: Et skifte i kvalitetsdimensjoner 

      Knigge, Angelika; Johnson, Eivind Aamodt; Mjærum, Nikolai (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven tar utgangspunkt i Sussnas (2015) fire dimensjoner for digital servicekvalitet. For å belyse hvilke faktorer som har størst påvirkning på tilfredshet og lojalitet hos brukerne til bedriftene Google, Facebook ...
    • Digitalisering i dagligvarehandel – en studie om påvirkningsfaktorene ved bruk av selvbetjening 

      Sunstad, Niklas; Aas, Ludvik Frydenberg; Vandvik, Jarand Prestvik; Unneberg, Markus Maurtvedt (Bachelor thesis, 2021)
      I dette studiet undersøker vi hvilke faktorer som påvirker forbrukeres evne og villighet til å ta i bruk selvbetjeningssystemer. Vi undersøker også endring i kjøpsatferd som følge av Covid- 19-pandemien, og bruker resultater ...
    • Dubbing av reklame. Hvordan dubbing påvirker holdningen til reklame. 

      Gjerde, Lisabeth Gjerde; Jonsson, Kristel (Bachelor thesis, 2013-12-05)
      En av de mest sentrale diskusjonene innen dagens markedsføring omhandler dilemmaet mellom standardisering og lokaltilpasning. En form for standardiseringsmetode omfatter dubbing av reklamefilmer, som også kan sees på som ...
    • Effekten av eventdesign på tilskueres tilfredshet 

      Olsson, Heidi; Oppen, Kine Nordvik; Olsen, Lena (Bachelor thesis, 2017-10-09)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg eventdesign ved et mega- sportsevent. Mer spesifikt er den rettet mot om, og eventuelt hvilke elementer som har effekt på tilskuernes totale tilfredshet. Hensikten er å bedre kunnskapen ...
    • Effekten av sponsing på Instagram 

      Bjelde, Julia; Nilsen, Frida; Johnsen, Charlotte Grøtvedt (Bachelor thesis, 2017)
      Sponsing er i dag i stadig utvikling og det fattet vår interesse å undersøke temaet nærmere. I tillegg så vi et felt innenfor sponsing som manglet forskning; sponsing av kjente personer gjennom sosiale medier. Vi har i ...