• Effektene av storytelling som kommunikasjonsstrategi 

      Lindqvist, Vilde; Lund, Anna; Lindblad, Anette (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Storytelling har i det siste blitt mer og mer brukt i form av reklame, da det er et stadig økende behov for å differensiere produkter og gi forbrukeren en verdiøkende opplevelse. Vi valgte å skrive om storytelling som ...
    • Effekter av content marketing 

      Killingdalen, Karoline; Mork, Julie Elizabeth (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Denne oppgaven omhandler fenomenet content marketing. Content marketing har den siste tiden blitt omtalt som årets ”buzzword” innen reklame- og mediebransjen. Stadig flere norske bedrifter velger å bruke penger og ressurser ...
    • En studie om årsaksfaktorer til valg av spillselskap 

      Brenden, Leo Mathias; Morken, Christer; Tanbo, Bjørn Kjetil (Bachelor thesis, 2016-11-18)
      Da vi skrev denne oppgaven om pengespillmarkedet, var målet vårt å indentifisere hvilke faktorer som påvirket unge mennesker mellom 18-26 år, og deres valg av spillselskap. Vi har gjennom oppgaven benyttet oss av både ...
    • En til en markedsføring på internett 

      Kyte, Daniel Waage; Berntsen, Charlene Arlette (Bachelor thesis, 2016-11-21)
      En til en markedsføring har de siste 20 årene etablert seg som en av de mest virkningsfulle verktø-ene i en markedsføreres repertoar, og begrepet inngår som en del av ulike markedsføringsprogram-mer verden over. ...
    • Er interaktiv reklame fremtiden? En sammenligning av effekt ved interaktiv og tradisjonell reklame 

      Le, Tage; Linnerud, Mathias (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Denne oppgaven undersøker om interaktiv reklame kan ha noe effekt på forbrukerens holdninger og kjøpsintensjon. Selve fenomenet er ikke nytt, men er først nå i nyere tid at det har blitt mer aktuell enn noen gang. ...
    • Etikk i handlekurven – Hvilken effekt har sosial norm og etisk merking på forbrukerens holdning og kjøpsintensjon? 

      Kjosvatn, Inger Amalie; Kingell, Rattana Eveline (Bachelor thesis, 2016-11-21)
      Vi har alle et ansvar for at bærekraftsmålene nås på sikt. Stadig flere innser det, også innenfor forbrukersamfunnet. Interessen for etiske og sosialt forsvarlige produktalternativer er økende. Samtidig viser studier at ...
    • Free-riding og showrooming: konsekvenser for detaljistene 

      Pettersen, Stine; Hansen, Kristine; Toft, Mia (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Denne oppgaven tar for seg begrepet showrooming, de som showroomer og forholdet mellom mobilbruk, service, lojalitet og showrooming. Free-riding ved showrooming er et relativt nytt begrep, men det blir stadig et større ...
    • Holdninger til bruk av stealth marketing 

      Garthus, Ingunn; Haugen, Jeanette (Bachelor thesis, 2016-11-15)
      Skjult markedsføring er en svært utbredt markedsføringsstrategi, men typen stealth marketing er nokså ukjent for de fleste forbrukere. Vi har i vår bacheloroppgave valgt å skrive om hvilken effekt bruken av stealth ...
    • Humor i reklame og risikovillighet 

      Hoel, Eivind Vatne (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Humor er et virkemiddel som brukes mye i reklame, og effektene av dens bruk er delvis kartlagte. Det er først og fremst det affektive som påvirkes av humoren, videre er det rapportert om mindre sterke effekter, både i ...
    • Hva vil skje med forbrukerens kjøpsintensjon av elbil dersom statens elbil-insentiver blir fjernet? 

      Andresen, Christer; Berg, Anniken; Bergerud, Karianne Sittrup (Bachelor thesis, 2016-11-21)
      Det norske elbilmarkedet har vokst bemerkelsesverdig de siste seks årene, der Norge i dag er blitt det landet i verden som selger flest elbiler pr. innbygger. Det finnes flere årsaksforklaringer til denne voldsomme ...
    • Hvordan valg av merkevarer har innflytelse på hvordan andre oppfatter oss 

      Olsson, Christine; Røneid, Lene; Riis, Nanette Cesilie (Bachelor thesis, 2016-11-18)
      I denne oppgaven har vi sett på merkevarers betydning for hvordan mennesker danner seg inntrykk av andre mennesker. Undersøkelser gjort av Fennis og Pruyn viser at merkepersonlighetstrekk overføres til brukeren av merket, ...
    • Indre påvirkning og foten-i-døra teknikken blant norske studenter : Hvor sterk påvirkningskraft har foten-i-døra teknikken på studenters villighet til å bli bøssebærere? 

      Fjelle, Henrik; Gundersen, Kathrine; Hagen-Westerlund, Camilla (Bachelor thesis, 2016-11-21)
      Bakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på opplevelser hvor vi har blitt påvirket til å gjøre eller mene noe uten å være bevisst vurderingen. Før gruppen hadde faget forhandling og påvirkning antok vi at de fleste av ...
    • Kunnskapens effekt: En undersøkelse av hvordan kunnskap om symbolske merkevarer påvirker vår oppfattelse av andre 

      Falk, Malin Emilia; Løken, Tiril Leona Fofana (Bachelor thesis, 2016-11-15)
      Store deler av forskningen innenfor markedsføring er rettet mot hvordan vi oppfatter oss selv og hvem vi sammen med produkter vi kjøper, er. I denne oppgaven undersøkes det hvordan individer oppfatter andre basert på ...
    • Lojalitet, tilfredshet og bytteintensjon i Norsk skadeforsikringsbransje 

      Larsen, Knut Fredrik; Willumsen, Sverre (Bachelor thesis, 2016-11-18)
      Skadeforsikringsbransjen er en bransje vi antar er preget av stor "turn-over". Kunder er ikke lengre like lojale til selskapene og jakter hyppigere enn før etter det billigste selskapet. Bakgrunnen for dette har med ...
    • Lukten av placebo : Hvordan markedsførere lurer sansene 

      Tovik, Marte; Romset, Helene; Juvdal, Thea Karoline (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Det har tatt lang tid for den vestlige verden å omfavne ideen om at sinn og kropp er koblet sammen og har stor innvirkning på hverandre. Mennesket oppfatter det de forventer å oppfatte, noe som gjør forvrengninger som ...
    • Maktbalansen i den norske dagligvarebransjen 

      Andersen, Anine Kristin Bjerke; Abraham, Samrawi Berhane; Aagaard, Daniel (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Det norske dagligvaremarkedet har de siste tiårene fått færre aktører på kjedesiden, noe som har resultert i at det kun er tre aktører som kontrollerer matdistribusjonen til hele Norge. Konkurransesituasjonen har fått ...
    • #MaktTilFolket - En oppgave om kildens påvirkningskraft 

      Johnsen, Sophie; Nybø, Caroline Jøsok (Bachelor thesis, 2016-11-15)
      Denne bacheloroppgaven setter søkelyset på hvordan bedrifter og merkeholdere bør kommunisere. Det er ikke bestandig lurt at bedriften kommuniserer selv, men at bedriftens budskapsformidler er en vanlig privatperson som ...
    • Markedsorientering i norske økosertifiserte reiselivsbedrifter 

      Mjølnerød, Runa Wille; Fagervoll, Karoline Brekke; Lundberg, Gunn Idun (Bachelor thesis, 2015-10-12)
      Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: “I hvilken grad er norske økosertifiserte reiselivsbedrifter markedsorienterte?”. Ettersom det kun er 20 økosertifiserte reiselivsbedrifter i Norge våren ...
    • Merkekonseptets og personlighetstrekkets påvirkning på forbrukerens betalingsvillighet 

      Abelsen, Julie; Beukers, Gabriela; Ambjørnrød, Caroline (Bachelor thesis, 2016-11-21)
      For å øke verdien av produkter og tjenester i et stadig mer komplekst marked har det de siste årene vært rettet mye fokus og forskning på merkevarebygging. Spesielt symbolsk merkekonsept og merkepersonlighet relatert til ...
    • Merking av reklameinnlegg på blogg 

      Bjørnstad, Tina; Dalseth, Stine Strøm; Tjønnøy, Helga (Bachelor thesis, 2016-11-17)
      Tema for denne oppgaven er markedsføring gjennom store livsstilsblogger. Problemstillingen er "Reklameinnlegg på blogg - har merkingen noe innvirkning på kjøpsintensjonen til leserne?" Med denne oppgaven ønsket vi å ...