Show simple item record

dc.contributor.authorVisaggi- Duborgh, Thomas
dc.date.accessioned2013-12-09T10:31:54Z
dc.date.available2013-12-09T10:31:54Z
dc.date.issued2013-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161579
dc.description.abstractSAMMENDRAG Gjennom denne besvarelsen har jeg sett på hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing med bakgrunn i problemstillingen; ”En kartlegging av avgjørende motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing.” Hensikten med oppgaven har vært å kartlegge avgjørende motiver bak idrettssponsing. I følgende arbeid ble det hentet inn teori om sponsing, samt motiver og mål bak idrettssponsing. Videre ble det utført en undersøkelse med kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg norske sponsorer, samt en konsulentvirksomhet med erfaring innen strategiutvikling, som bidro med erfaringer og kunnskap innen idrettssponsing og motivene som ligger bak investeringene. Funnene i undersøkelsen var mange og viste seg i stor grad å støtte tidligere studier av motiver bak idrettssponsing. Resultatet av undersøkelsen viste at de norske bedriftene investerer i idrettssponsing av et grunnleggende kommersielt motiv – de benytter sponsing som et strategisk verktøy til å nå ulike mål som fremmer bedriftens økonomiske vekst. Norske bedrifter investerer i idrettssponsing basert på en rekke ønskede fordeler knyttet til idrettssponsing som et markedsførings- og kommunikasjonsverktøy, samt ulike egenskaper ved sponsorobjektene som gjør at ulike strategiske interne og eksterne mål kan nås. Mål knyttet til intern markedsføring, merkevarebygging, hospitality, salg, mediedekning og eksponering, samfunnsansvar og engasjement og tilgang til nye markeder viste seg å være avgjørende for norske sponsorers investering i idrettssponsing. Formålet med denne besvarelsen har vært å bidra med teoretisk og praktisk kunnskap til eksisterende og potensielle sponsorer, og sponsorobjekter som søker å styrke sin attraktivitet i sponsormarkedet. Forhåpentligvis kan besvarelsen bidra til å styrke fremtidig sponsorvirksomhet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectKvalitativ metodeno_NO
dc.subjectSponsingno_NO
dc.subjectMerkebyggingno_NO
dc.titleEn kartlegging av avgjørende motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record