Browsing School of Communication, Leadership, and Marketing by Subject "Markedsføring og merkevareledelse"
Now showing items 1-20 of 67
-
Augmented Reality (AR) - en transformerende innovasjon for netthandel i fashion industrien?
(Bachelor thesis, 2019)Netthandel har hatt en stor påvirkning i fashion industrien. Konkurransesituasjonen er intens mellom de aktørene som befinner seg i denne kanalen. For å få suksess i en slik kanal, er det essensielt å skille seg ut, og ... -
Bakgrunnsmusikkens påvirkning på kvinners kjøpsatferd
(Bachelor thesis, 2017)I denne bacheloroppgaven ønsket vi å kartlegge hvordan musikk kan påvirke kvinner i en kjøpsprosess. Vi valgte å avgrense til kvinner da forskning viser at kvinner har et annet handlemønster enn menn. Problemstillingen ... -
Bloggens påvirkningskraft En eksperimentell studie av påvirkningskraften bloggere har på forbrukerens holdninger
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Vår oppgave undersøker bloggeres påvirkningskraft på forbrukeres holdninger. Problemstillingen oppgaven belyser er “i hvilken grad er toppbloggere med på å påvirke holdningen forbrukeren har til EF?” Bloggfenomenet er ... -
Corporate Social Responsibility: Hvordan kommunisere CSR for å styrke merkeholdning
(Bachelor thesis, 2017)Corporate Social Responsibility (CSR), også kalt bedriftens samfunnsansvar, er de aktivitetene bedriften bidrar med i samfunnet utover det som er lovpålagt. Dette har i løpet av de siste tiårene blitt en strategi som ... -
Corporate Social Responsibility: samvittighet i handleposen
(Bachelor thesis, 2018-10-01) -
Designets rolle for salg av snus: En kvalitativ undersøkelse på påvirkningsfaktorer til snusforbruk
(Bachelor thesis, 2017)Med innføring av standardiserte tobakksemballasjer, ble vår interesse fanget av argumentasjonen bak den nye lovbestemmelsen; at unge blir påvirket til å ville prøve snus på grunnlag av snusboksens design. Vi ønsket å ... -
Effekten av samsvar: Et eksperimentelt dypdykk i hvordan samsvar mellom merkevare og talspersoner påvirker forbrukernes holdninger
(Bachelor thesis, 2018-10-01)Oppgaven vår har som utgangspunkt å undersøke viktigheten av samsvar mellom talsperson og merkevarer i markedsføring. Problemstillingen vi valgte at vår oppgave skal belyse er “I hvilken grad må det være samsvar mellom ... -
Effekten av sponsing på Instagram
(Bachelor thesis, 2017)Sponsing er i dag i stadig utvikling og det fattet vår interesse å undersøke temaet nærmere. I tillegg så vi et felt innenfor sponsing som manglet forskning; sponsing av kjente personer gjennom sosiale medier. Vi har i ... -
Effekter av erfaring på oppfattet risiko ved kjøp av dagligvarer på internett
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Denne bacheloroppgaven er ment til å illustrere hvordan grad av erfaring påvirker forbrukeren sin risikooppfattelse ved kjøp av dagligvarer på internett. Vi synes det er interessant å se hvordan teorien om oppfattet ... -
Effekter av merkekjærlighet
(Bachelor thesis, 2017-10-09)I en kompleks verden hvor kundene stadig står ovenfor flere valgmuligheter, vil en sterk merkevare være av stor verdi for forbrukerne. Mens det er en kjent sak, er det mindre forsket på hva som skjer med forbrukernes ... -
Effektmålingens rolle for resultater innen online videoannonsering
(Bachelor thesis, 2017-10-09)I denne oppgaven har vi forsket på hvordan effektmåling påvirker resultater innen online videoannonsering. Effektmåling er et tema som har blitt forsket mye på, og fortsatt forskes mye på. Ettersom video formatet har fått ... -
En kvantitativ studie om annonser som vet hva du heter
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Denne bacheloroppgaven tar for seg atferdsmålrettet reklame. Til tross for økende bruk av denne type annonsering, er det noe begrenset forskning på området. Oppgaven har som formål å undersøke hvordan kunnskap om ... -
En studie av Petter Northug som sponsorobjekt. “ Hvordan påvirker sponsorobjektets handlinger forbrukerens syn på merkevaren?”
(Bachelor thesis, 2018-09-27)I denne bacheloroppgaven ønsket vi å se på hvordan handlingene til et sponsorobjekt kan påvirke forbrukerens syn på en merkevare. Vi har sett nærmere på sponsoratet mellom Coop og Petter Northug, hvor vi har lagt hovedfokus ... -
Er det egentlig så irriterende? En studie om irriterende reklame og dens påvirkningskraft
(Bachelor thesis, 2018-09-27)Denne oppgaven er basert på fenomenet rundt irriterende reklame for å kartlegge hvilke meninger og holdninger som ligger til grunn, samt å undersøke hvilke påvirkningseffekter det kan ha på kjøpsatferd. Da dette er et ... -
Er det en sammenheng mellom formen for søkeresultat (organisk eller betalt treff) og klikkatferden til forbrukeren på søkemotoren Google?
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien har vi undersøkt om formen for søkeresultat påvirker forbrukerens klikkatferd. Oppgaven er blant annet basert på teori om søkemotormarkedsføring (SEM) og Persuasion Knowledge. Problemstillingen for oppgaven ... -
Et innblikk i pensumlitteraturen
(Bachelor thesis, 2019)Hensikt: Denne oppgaven søker å bidra til forståelse og innsikt i pensumlitteraturen, med fokus på interaksjon mellom forleser og student, og hvilke bakenforliggende faktorer som kan sies å påvirke opplevelsen av pensum. ... -
Etableringshindre og bruk av egne merkevarer i norsk dagligvarehandel
(Bachelor thesis, 2017-10-09)Temaet for denne bacheloroppgaven er basert på etableringshindre i det norske dagligvaremarkedet og hvordan kjedene tar i bruk egne merkevarer (EMV). Dagligvaremarkedet i Norge styres av tre store kjeder som står for 95% ... -
Forbrukerens rasjonaliseringsstrategier : En kvalitativ studie av forbrukerens rasjonaliseringsstrategier etter kjøp fra merkevarer som har utført uetiske handlinger
(Bachelor thesis, 2019)I denne besvarelsen ønsket vi en bedre forståelse av hvordan forbrukere rasjonaliserer når de kjøper produkter fra merkevarer som har opptrådt uetisk. Uetiske handlinger begått av bedrifter er en definisjon av merkekriser ... -
Fra holdning til handling: det digitale bruktmarkedet for mote og klær
(Bachelor thesis, 2020-06-02)Det er kjent at klesindustrien er en av verstingene innenfor forurensning. Samtidig som etterspørselen øker, produseres klær i fast fashion med lav kvalitet, men med stor miljøbelastning. Ikke minst avdekkes det brudd ... -
Fra revenue management til total hotel revenue management. Hvordan vil en overgang til THRM prege hotellets prosesser å ulike nivå?
(Bachelor thesis, 2020)Vi har i denne oppgaven valgt å undersøke hvordan en overgang fra Revenue management (RM) til Total hotel revenue management (THRM) vil prege hotellets prosesser på ulike nivå. Revenue management er en taktikk brukt for ...