• Flerkulturell ledelse i DNV 

      Jarnskjold, Lukas; Haugan, Håkon; Johanessen, Christina (Bachelor thesis, 2013-12-09)
    • Folat, epigenetikk og risikoen for kreft 

      Rikheim, Ragna Hove (Bachelor thesis, 2016-10-11)
      SAMMENDRAG Bakgrunn: Forståelse for mekanismene som kontrollerer prosesser i cellene som påvirker utviklingen av kreft er ikke bare viktig for å øke kunnskap om sykdommen, men også for å utvikle forebyggende og terapeutiske ...
    • Folkehøyskolen Helse 

      Byklum, Hege Lill (Bachelor thesis, 2018-09-25)
      I dette prosjektet er det fokusert på et internatbygg som skal bygges i henhold til en ny folkehøyskole som skal etableres på Evje i Aust- Agder. Formålet med skolen skal være livsstil og livsmestring og per dags dato ...
    • Following-up midwives after adverse incidents: How front-line management practices help second victims 

      Rønningstad, Chris; Christoffersen, Line; Teigen, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2020-06)
      Abstract Objective To describe how front-line managers of maternity wards provide support to midwives as second victims in the aftermath of an adverse incident. Design A qualitative study using critical incident technique ...
    • Food Habits and Forms of Food Insecurity among International University Students in Oslo: A Qualitative Study 

      Bauch, Charlotte; Torheim, Liv Elin; Almendingen, Kari; Molin, Marianne; Terragni, Laura (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      A growing number of studies indicate that university students and especially international students are prone to experiencing food insecurity (FI). Still, few studies have investigated forms of FI among international ...
    • FOR ET HERLIG HUNDELIV – ØKENDE FORBRUK TIL HUND I NORGE. 

      Karlsrud, Weronika; Kirkerud, Janne; Kleppa, Mona (Bachelor thesis, 2014-10-15)
      Denne oppgaven tar for seg økt forbruk til hund i Norge. Vi ser på hvilke faktorer som fører til et økt forbruk til hund hvor vi trekker inn relasjon mellom hund og eier, holdning til luksus og ulike motivasjonsteorier, ...
    • For ung eller for gammel for arbeidsmarkedet? 

      Andersen, Inger-Anne Olsvik; Bratli, Linh Felicia (Bachelor thesis, 2015-10-20)
      I denne oppgaven har vi studert om det foregår ekskludering i rekruttering av en eller flere aldersgrupper i det norske arbeidslivet. Aldersgruppene vi har fokusert på er de unge og nyutdannede fra 21-25 og de voksne ...
    • For Your Eyes Only: A Field Experiment on Nudging Hygienic Behavior 

      Mobekk, Hilde; Hessen, Dag Olav; Fagerstrøm, Asle; Jacobsen, Hanne (Peer reviewed; Journal article, 2020)
    • Forbedringspotensial ved Nudie Jeans Repair Shop 

      Le Viet, Fred; Wulff, Trevin; Endrerud, Annie (Bachelor thesis, 2016-11-18)
      Oppgaven er skrevet for Nudie Jeans Repair Shop i Oslo. Med bistand fra butikkens ansatte og kunder utarbeidet vi en forståelse og innsikt for ulike problemområder de sto ovenfor som nyetablert bedrift. Selv om varemerket ...
    • Forbi og gjennom improvisasjon med ungdom 

      Melberg, Anne Marthe (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bachelor oppgaven undersøker jeg hva slags tiltak jeg som pedagog tok for å forbedre improvisasjons undervisningen min i dans. Høsten 2020 underviste jeg i Contemporary, aldersgruppen min var 13-16 år. Jeg fant det ...
    • Forbruk av energidrikk blant studenter 

      Uppard, Charlotte Victoria; Unger, Kristoffer (Bachelor thesis, 2021)
      Bakgrunn: Bryggeri- og drikkevareforeningens egne tall viser en dobling i omsetningen av energidrikk (heretter omtalt som ED) de siste fem årene. 55.5 millioner liter ED ble solgt i 2020 og reklame for produktene lover deg ...
    • Forbrukerens klikkatferd på søkemotorer: Betydningen av Persuasion Knowledge og merkekjennskap 

      Søvik, Anniken; Nyhus, Hanne Røe (Master thesis, 2017-10-28)
      I denne masteroppgaven undersøker vi forbrukerens klikkatferd på søkemotorer. Vi definerer klikkatferd som valget mellom betalt plassering og ikke betalt plassering på søkemotoren. Vi har sett på forbrukerens klikkatferd ...
    • Forbrukerens påvirkningskraft på fremtidens TV. 

      Gjester, Mikkel; Aas, Anniken Gridseth (Bachelor thesis, 2014-10-15)
      Temaet for denne bacheloroppgaven er basert på fremtidens tv-industri og hvordan forbrukeren påvirker markedet. Det finnes noe, men lite teori på denne utviklingen, og oppgaven vil derfor, i tillegg til sekundær empiri fra ...
    • Forbrukerens rasjonaliseringsstrategier : En kvalitativ studie av forbrukerens rasjonaliseringsstrategier etter kjøp fra merkevarer som har utført uetiske handlinger 

      Harsheim, Karoline; Hauer, Emilie Kjustad; Klippenberg, Julie Therese (Bachelor thesis, 2019)
      I denne besvarelsen ønsket vi en bedre forståelse av hvordan forbrukere rasjonaliserer når de kjøper produkter fra merkevarer som har opptrådt uetisk. Uetiske handlinger begått av bedrifter er en definisjon av merkekriser ...
    • Forbrukeres holdningsendring sett i lys av en bedrifts håndteringsstrategi ved en merkevarekrise, med eller uten integrering av CSR. 

      Christoffersen, Annette; Anshus, Renate Krafft (Bachelor thesis, 2015-10-23)
      Gjennom et ekstensivt design (eksperiment) ble det utformet fire eksperimentgrupper med ulik manipulasjon og stimuli. Gruppene fikk forskjellig informasjon om håndtering av en fiktiv merkevare i krise. På bakgrunn av ...
    • Forbrukerrespons på overdreven reklameargumentasjon – Effekten av overtalelseskunnskap og reklameskepsis 

      Ophus, Mailén; Berg, Ida (Master thesis, 2015-11-23)
      Denne masteroppgaven tar for seg overdreven reklameargumentasjon. Vi skiller mellom to ulike former for overdreven reklameargumentasjon; funksjonell og opplevelsesbasert. Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan de ...
    • Forbrukerrespons på uetisk forretningsdrift: Effekten av moralsk avkobling. 

      Maarud, Malin; Salberg, Tina Amundsen (Master thesis, 2014-10-01)
      Denne masteroppgaven tar for seg uetisk forretningsdrift, det vil si en sosialt diskuterbar handling som bryter med forbrukers etiske normer. Vi skiller mellom to ulike former for uetisk forretningsdrift: produktrelatert ...
    • Forbrukertrender og konseptutvikling i det norske kurs- og konferansemarkedet. 

      Sverdrup, Sigrid; Skogen, Marit; Westerlund, Ida (Bachelor thesis, 2014-10-17)
      Målet med vår bacheloroppgave er å finne ut av hva dagens forbrukertrender er, og hvordan de påvirker de norske kurs- og konferansehotellers konseptutvikling. Oppgaven har derfor fått problemstillingen: Hvordan påvirker ...
    • Force-velocity profiling in athletes: Reliability and agreement across methods 

      Lindberg, Kolbjørn Andreas; Solberg, Paul Andre; Bjørnsen, Thomas; Helland, Christian; Rønnestad, Bent; Haugen, Thomas André; Østerås, Sindre; Kristoffersen, Morten; Paulsen, Gøran; Midttun, Magnus; Sæland, Fredrik; Thorsen Frank, Martin (Peer reviewed; Journal article, 2021-02-01)
    • Forebygging av cøliaki hos spedbarn 

      Sætre, Pia; Svarstad, Pernille (Bachelor thesis, 2017-09-20)
      Bakgrunn: Omtrent 1% av verdens befolkning lider av cøliaki, men i dag er den eneste behandlingen for sykdommen en livslang diett på et glutenfritt kosthold. Forebygging av cøliaki er omdiskutert i litteraturen, og en ...