• Jakten på de skjulte faktorene: Årsakene til manglende etnisk mangfold i reklamebransjen 

      Ashraf, Muhammad Umar; Khan, Sara Aisha (Master thesis, 2015-11-23)
      I denne masteravhandlingen utforskes årsakene til det manglende mangfoldet i Oslos reklamebransje, med fokus på minoriteters studie- og karrierevalg, og reklamebransjens rekrutteringsprosesser. En gjennomgang av tidligere ...
    • Jentegram: En oppgave i å forstå Instagram og dens innvirkning på unge jenter 

      Navekvien, Vilde Skogvold; Halvorsen, Ida; Kalsveen, Heidi (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på vår felles fascinasjon for sosiale medier og hvordan dette påvirker oss mennesker i hverdagen og vår identitet. I oppgaven vil vi derfor forsøke å forstå hvordan et av de nyeste ...
    • JOB CRAFTING I PRAKSIS. En casestudie om eksistens og fasilitering av job crafting i sportskjeden XXL 

      Linge, Sofie Hangaard; Homelien, Guro; Kvarsnes-Hansen, Lasse (Bachelor thesis, 2018-10-01)
      Ideen til oppgaven har vært å bidra med en studie som er dagsaktuell og til nytte for andre. Vårt bidrag er denne kvalitative undersøkelsen, med formål å studere eksistens og fasilitering av job crafting i praksis. Vi har ...
    • Jobbtilfredshet og kvinners sykefravær 

      Wee, Malin; Mjelde, Emilie (Bachelor thesis, 2017)
      Oppgavens formål er å undersøke hvordan forhold som jobbtilfredshet og arbeidsmiljø kan påvirke kvinners sykefravær. Bakgrunnen for denne undersøkelsen var å finne ut hvorfor kvinner har høyere sykefravær enn menn. Vårt ...
    • Journalism and Source Criticism. Revised Approaches to Assessing Truth-Claims 

      Steensen, Steen; Belair-Gagnon, Valerie; Graves, Lucas; Kalsnes, Bente; Westlund, Oscar (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This article presents a hermeneutical epistemology for the assessment and production of truth-claims in journalism. This epistemology is based on Gadamer’s functional hermeneutics, and it advances the concept of source ...
    • Journalistikk eller butikk? 

      Heggem, Tine; Gustafsson, Robert (Bachelor thesis, 2014-10-15)
      Oppgaven vår tar utgangspunkt i Tekstreklameplakaten (TRP). TRP er, ved siden av Vær Varsom-plakaten etiske retningslinjer medlemmene av norsk Presses grunnorganisasjoner plikter å arbeide etter. KK, Norges eldste og ...
    • Jubelåret og odelsretten: Om naturalisering av eiendomsrett og arverett 

      Døving, Runar; Schackt, Jon (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      «Plötsligt sitter man der, i arvingen Istvans kök.» I det svenske TV-programmet Okjänd arving oppsøker to journalister arvinger som knapt har hatt en relasjon til avdøde, som ikke vet om dødsfallet og som derfor ikke har ...
    • Kaape : Hvordan kan teknikker fra merkevarebygging og posisjonering gjøre Kaape til en sterk merkevare i Norge? 

      Hogstad Larsen, Steffen; Rødal Tomren, Josefine; Gundersen, Nicoline (Bachelor thesis, 2020-06)
      I oktober 2019 la Statistisk Sentralbyrå frem oppdaterte tall på nyetablerte foretaks overlevelse og vekst, der vi kunne lese at kun 29,8% av alle nyetablerte bedrifter fortsatt er aktive etter fem år. Vi har på bakgrunn ...
    • Kaffebarer i Oslo 

      Ness, Celine; Eilertsen, Petter; Ryhjell, Magnus F. (Bachelor thesis, 2012-11-28)
    • Kampen om dagligvarekundene 

      Jakobsen, Lotte; Haugan, Kaja; Jensen, Karoline Mariann (Bachelor thesis, 2017-10-09)
      Det er stor konkurranse blant norske dagligvarekjeder, og Norge er et av de landene i Europa med høyest butikktetthet. Likevel er nordmenn generelt ikke særlig lojale, på bakgrunn av dette har vi valgt å undersøke hvilke ...
    • Kan doping føre til styrket merkeverdi? Et kvalitativ studie om påvirkning 

      Fjellholt, Cecilie Sofie; Holtan, Caroline; Jensen, Emily Boserup (Bachelor thesis, 2017)
      Dopingsaken til Therese Johaug har blitt mye omtalt helt siden den ble kjent for offentligheten i oktober 2016. Therese befinner seg da i en situasjon hvor dette kan skade henne rykte, troverdighet og merkevare. Et annet ...
    • Kan en festival bidra til destinasjonsutvikling? 

      Wold, Martine Svendsen; Søgnen, Tina Victoria (Bachelor thesis, 2014-10-14)
      Vår oppgave omhandler samspill mellom en destinasjon og en festival. Vår problemstilling er som følger: Er samspill mellom en destinasjon og en festival avgjørende for destinasjonsutvikling? Formålet med oppgaven er å ...
    • Kan en verdibasert prisstrategi påvirke publikumsutviklingen for Tippeligaen? 

      Buli, Harald; Egge, Thomas; Bruun, Martin (Bachelor thesis, 2013-12-17)
      Bakgrunn for oppgaven kommer fra en delt interesse og lidenskap for både Revenue Management og fotball. Vi har observert den negative utviklingen blant oppmøte av tilskuere på kamper i Tippeligaen og tenkte at det var ...
    • Kan et karriereutviklingsprogram bidra til å fremme kvinnelige toppledere?: Et kvalitativt studium om kvinners utvikling gjennom karriereutviklingsprogram 

      Brustad, Julie Bjørnov; Andersen, Amalie Worm (Master thesis, 2021)
      Kjønnsforskjeller i ledelse er et stadig omdiskutert tema i dagens samfunn, og vi ser at det fortsatt er mangel på kvinnelige toppledere i Norge. Flere ledere og ansatte får i løpet av sin karriere tilbud om, eller oppsøker ...
    • Kan hotellenes direkte distribusjon øke ved innføring av bedrede lojalitetsprogrammer eller teknologiske løsninger? 

      Gundersen, Kristin; Ramfjord, Kaja; Sundvoll, Miriam Fuglesang (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har vi valgt å se nærmere på om hotellene kan øke sin direkte distribusjon ved forbedring av deres lojalitetsprogrammer og bedring av teknologien på deres nettsider. Bakgrunnen for oppgaven er i hovedsak ...
    • Kan hylleplassering fungere som subliminal markedsføring i norsk dagligvarehandel? 

      Rønning, Håkon Larsen; Haug, Henrik; Lyngseth, Trym Sebastian (Bachelor thesis, 2014-10-15)
      Problemstillingen i denne oppgaven er: ”Kan hylleplassering fungere som subliminal markedsføring i norsk dagligvarehandel?”. Gjennom denne problemstillingen ønsker vi å belyse et emne det er forsket lite på i Norge. Vi ...
    • Karaktersetting i norsk arbeidsliv 

      Vik, Tonje Elin; Nichols, Selina Tveiten (Bachelor thesis, 2015-10-21)
      I denne oppgaven har vi undersøkt hvilke holdninger de ansatte har til prestasjonsmålinger og karaktersetting i et selskap i banksektoren. Vi har valgt å legge ekstra vekt på å se etter eventuelle forskjeller mellom ...
    • Karriereambisjoner – er menn og kvinner egentlig forskjellige? 

      Josten, Amalie; Kiserud, Henrik (Master thesis, 2022)
      Formålet med studiet er å beskrive i hvilken grad det er forskjeller i karriereambisjoner mellom kjønn i det norske arbeidslivet. Tidligere litteratur hevder at det er gjort mange forsøk på å måle ambisjoner, samt å beskrive ...
    • En kartlegging av avgjørende motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing? 

      Visaggi- Duborgh, Thomas (Bachelor thesis, 2013-12-09)
      SAMMENDRAG Gjennom denne besvarelsen har jeg sett på hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing med bakgrunn i problemstillingen; ”En kartlegging av avgjørende motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske ...
    • Key Account Management i Atea 

      Strand, Christian; Westby, Henrik; Sandli, Jonas (Bachelor thesis, 2014-01-06)
      I første del av oppgaven blir problemstillingen for oppgaven presentert og det blir gjort rede for teoretiske prinsipper bak ideen om key account management. Videre følger en presentasjon av bedriften Atea, deres markedsområder ...