Blar i Kristiania Open Archive på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 128
-
Farer med andres kommentarer – Merkeevaluering og smitteeffekter ved negativ vareprat på nett
(Master thesis, 2017-10-28)Denne avhandlingen omhandler negativ vareprat i form av tilbakemeldinger som gis om et produkt på internett. Målet med oppgaven er å finne ut om kvaliteten (høy versus lav) på elektronisk negativ vareprat påvirker evaluering ... -
Feilansettelser - Dagens praksis fortoner seg som risikosport : En kvalitativ studie som belyser hvordan kunnskap om feilkilder i rekrutterings- og seleksjonsprosesser kan bidra til å redusere feilansettelser i mellomlederposisjoner
(Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan virksomheter i Norge kan redusere feilansettelser i mellomlederposisjoner, samt bidra til økt kunnskap og forståelse for hvorfor feilansettelser forekommer. Studien baserte ... -
Forbrukerens klikkatferd på søkemotorer: Betydningen av Persuasion Knowledge og merkekjennskap
(Master thesis, 2017-10-28)I denne masteroppgaven undersøker vi forbrukerens klikkatferd på søkemotorer. Vi definerer klikkatferd som valget mellom betalt plassering og ikke betalt plassering på søkemotoren. Vi har sett på forbrukerens klikkatferd ... -
Forbrukerrespons på overdreven reklameargumentasjon – Effekten av overtalelseskunnskap og reklameskepsis
(Master thesis, 2015-11-23)Denne masteroppgaven tar for seg overdreven reklameargumentasjon. Vi skiller mellom to ulike former for overdreven reklameargumentasjon; funksjonell og opplevelsesbasert. Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan de ... -
Forbrukerrespons på uetisk forretningsdrift: Effekten av moralsk avkobling.
(Master thesis, 2014-10-01)Denne masteroppgaven tar for seg uetisk forretningsdrift, det vil si en sosialt diskuterbar handling som bryter med forbrukers etiske normer. Vi skiller mellom to ulike former for uetisk forretningsdrift: produktrelatert ... -
Forventer forbrukere en annen pris når bedrifter tar samfunnsansvar? Betydningen av en bedrifts prisprofil
(Master thesis, 2018-11-01)Vår masteroppgave dreier seg om sammenhengen mellom bedrifters prisprofil og CSR (samfunnsansvar). Vi har undersøkt på hvilken måte en bedrifts prisprofil har påvirkning på forbrukeres prisforventning til bedriften, ... -
Fra ukjent klubb til Europa-eventyr : En historisk ekspansjonsteoretisk analyse av Sarpsborg 08.
(Master thesis, 2020-06)I denne oppgaven har det blitt gjennomført en historisk ekspansjonsteorietisk analyse av Sarpsborg 08 Fotballforening. Vi har analysert den sportslige og økonomiske utviklingen til klubben siden fusjonen i 2008 frem til i ... -
Franchisekjeders utfordringer ved adopsjon av netthandel.
(Master thesis, 2015-11-23)Franchise er en svært populær organisasjonsform i den norske detaljvarehandelen, og veksten i netthandelen de siste 20 årene har vært eksplosiv. Dette medfører at utfordringer som oppstår ved kombinasjonen av disse strategiene ... -
Genuine artister knytter genuine relasjoner: En multimetodisk kvantitativ studie om oppfattet ydmykhet og autentisitets effekt på sosial tiltrekning og parasosiale interaksjoner til musikkartister på sosiale medier.
(Master thesis, 2021)En utfordring for musikkartister i dagens musikkbransje er å skape en engasjert og lojal følgerbase på sosiale medier i et høyt saturert og kompetitivt marked. Det kreves derfor en økt forståelse for hvordan musikkartister ... -
Giverglede fra graven
(Master thesis, 2017-10-28)Hvert år samles det inn millioner av kroner til veldedige organisasjoner, men hvordan kan disse inntektene økes? Ved å sammenligne inntektskildene i Norge med andre land er det avdekket et avvik. Det er at testamentariske ... -
Harnessing Artificial Intelligence Capabilities Through Cloud Services – a Case Study of Inhibitors and Success Factors
(Master thesis, 2022)Industry and research have recognized the need to adopt and utilize artificial intelligence (AI) to automate and streamline business processes to gain competitive edges. However, developing and running AI algorithms requires ... -
Håndtering av mostand mot endring
(Master thesis, 2022)Endringsledelse har de siste årene skapt mye engasjement. Det kommer som følge av digitalisering og økt endringstakt i organisasjoner. En reaksjon på de hyppige endringene organisasjoner er nødt til å gjennomgå, er motstand. ... -
“Her er kontoret. Du vet hva du skal gjøre.” : En studie av mellomlederes lederskifter
(Master thesis, 2019)Mellomledere har en krevende hverdag og sitter strategisk plassert som knutepunkter mellom operativt og strategisk nivå i organisasjoner og er sentrale for å iverksette strategier. De føler seg ofte ensomme og møter mange ... -
How is the innovation process developed in traditional companies by combining the plan-oriented and flexible process models, and in which situations is it utilized?
(Master thesis, 2022)This paper analyzes how the innovation process is developed in traditional companies by combining the plan-oriented and flexible process models, and in which situations it is utilized. To answer the research question, a ... -
How to get away with technical debt: An explorative multiple-case study on autonomous teams and technical debt management
(Master thesis, 2021)Technical debt (TD) is constantly accumulating throughout software development processes. In many autonomous teams this technical debt will damage and injure the process, prohibiting them from adding new functionalities ... -
HUMOR x MERKEKONSEPT: En studie om effekten av humor i reklame på symbolske og funksjonelle merkekonsepter, og hvilken effekt denne interaksjonen har på høyinvolveringsprodukter
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan humor i reklame for høyinvolveringsprodukter påvirker forbrukernes holdning til annonsen og holdning til merket, samt hvordan denne effekten påvirkes av forskjellige merkekonsepter ... -
Hva er aktørenes handlingsbetingelser i det norske dagligvaremarkedet, og hvilke strategier kan nye aktører velge for å lykkes med sin etablering?
(Master thesis, 2014-10-01)Det norske dagligvaremarkedet er preget av sterk maktkonsentrasjon. Gjennom flere tiår har det skjedd en maktforskyvning i det norske dagligvaremarkedet som har resultert i at fire kjeder styrer leverandørers tilgang til ... -
Hva vi snakker om når vi snakker om innholdsmarkedsføring: et akademisk perspektiv på fenomen, begrep og praksis
(Master thesis, 2016-11-07)Studiets formål: Innholdsmarkedsføring som litterært område er begrenset med tvetydig begrepsapparat og ingen empiriske studier å vise til. Dette gjenspeiles i bransjen og den offentlige debatten. Oppgaven tar tak i denne ... -
«Hvilke motivasjonsdrivere for gjenbruk oppleves som varige hos forbrukeren, og hvorfor kan disse være viktige for gjenbruksbutikkene å kjenne til?»
(Master thesis, 2018-11-01)Gjenbruk har vist seg å kunne bidra til å redusere den negative påvirkningen tekstilindustrien har på miljøet, og oppfordringer om mer gjenbruk og mer bevisst forbruk kommer fra både enkeltpersoner, miljøvernsorganisasjoner ... -
«Hvilken av endringene?» En casestudie av hvordan lede en organisatorisk endring
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en organisasjon som har gjennomført en organisatorisk endring. Den studerte virksomheten har gjennomgått en omstrukturering og nedbemanning påvirket av pandemi og hjemmekontor. Oppgaven ...