• Applying the stakeholder relationship model as an issue management and risk communication tool 

      Diers-Lawson, Audra (Chapter, 2020)
      This chapter argues that because of the changing nature of crises, global environments, and reputation management organizations can no longer view crisis management and crisis communication as a process that begins when a ...
    • ARBEIDSGIVERS HOLDNING TIL SENIORER 

      Haraldson, Kathinka; Brodalen, Kaja Hagen; Bautista, Jane Ethel Silang (Bachelor thesis, 2015-10-21)
      Denne oppgaven setter fokus på arbeidsgivers holdninger til seniorene i arbeidslivet. Hensikten er å forstå hvorfor holdningene oppstår. Vi har valgt å kun intervjue arbeidsgivere i privat sektor i norsk arbeidsliv i Oslo. ...
    • Arbeidsgivers styringsrett - arbeidsgivers endringsadgang 

      Payedar, Sonja Setare; Ballangby, Truls (Bachelor thesis, 2017-10-07)
      Vår bacheloroppgave omhandler et juridisk tema innenfor arbeidsrett, og oppgaven er basert på juridisk metode. Besvarelsens problemstilling er: “Hvilken ensidig rett har arbeidsgiver til å foreta endringer i arbeidsforholdet?” ...
    • Arbeidsgivers styringsrett. Styringsrett og nedbemanning - hvilket handlingsrom har arbeidsgiver? 

      Nylend, Linda Aker; Sorrøsten, Hans Wilhelm (Bachelor thesis, 2015-10-21)
      Denne avhandlingen behandler et juridisk tema innen norsk arbeidsrett. Problemstillingen som skal besvares er ”Hvilket handlingsrom har arbeidsgiver i en nedbemanningsprosess, i kraft av sin styringsrett?”. Med bakgrunn i ...
    • Arbeidskraftens (etiske) betydning for salg 

      Gaukstad, Mim Phuksuk (Master thesis, 2014-10-01)
      Denne masteroppgaven er en etnografisk studie av klær. Med en produktbiografisk tilnærming er studiet modifisert til å gjelde antrekkene, “wearing wardrobe study”. Hensikten med studiet er å skape forståelse rundt plaggets ...
    • Arbeidslivet Trenger Seniorene 

      Bilben, Siri Killi; Vaage, Lisa Ulrikke Johansen (Bachelor thesis, 2014-10-20)
      I denne oppgaven har vi valgt å fokusere på seniorer i arbeidslivet, og hva som skal til for å holde denne gruppen mennesker yrkesaktive. Vi har sett nærmere på hvordan utsatt yrkeskarriere kan oppnås ved å belyse følgende ...
    • Argumentation as a pathway to critical thinking 

      Ferguson, Leila Eve; Bubikova-Moan, Jarmila (Chapter, 2019)
    • An assessment of air passenger confidence a year into the COVID-19 crisis: A segmentation analysis of passengers in Norway 

      Budd, Thomas; Suau-Sanchez, Pere; Halpern, Nigel; Mwesiumo, Deodat Edward; Bråthen, Svein (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The COVID-19 crisis has become the most intense and long-lasting in the history of aviation. There is already a significant literature on the immediate impact of the outbreak, as well as on speculation on the future evolution ...
    • Assosiasjonsoverføring i merkevarebygging: En studie av assosiasjonsoverføring mellom en profilert persons ekspertise, merkenavn og produktkategorier 

      Larsen, Linn Cathrine; Malnes, Fay Kristin; Gunnulfsen, Maria (Bachelor thesis, 2015-10-23)
      Hensikten med forskningsarbeidet er å undersøke bruken av en profilert persons navn som merkenavn. Helt spesifikt er dette en kvalitativ studie, som undersøker bruken av et slikt merkenavn på produktserier i to ulike ...
    • Asymmetrisk medielandskap – er det tillit? En kvalitativ studie av tillit mellom annonsører og mediebyrå 

      Brenden, Leo; Rakfjord, Truls Christian (Master thesis, 2018-11-01)
      Mediebyråer har vokst frem som en av de viktigste strategiske rådgiveren for annonsører. De er å anse som et bindeledd mellom annonsører og mediehus/publisister. Videre går om lag halvparten av reklameomsetning i det ...
    • Atferd: En studie om lederes selvinnsikt 

      Eid, Lusie; Farkas, Fredrik; Bø, Kristine (Bachelor thesis, 2015-10-22)
      Temaet for bacheloroppgaven er hvor klare ledere er over egen lederatferd, med et fokus rettet mot selvinnsikt. Oppgaven baserer seg på eksisterende teori og undersøkelser for å kunne belyse vår problemstilling. Teorien ...
    • Augmented Reality (AR) - en transformerende innovasjon for netthandel i fashion industrien? 

      Bhart, Kunal; Al-Jboori, Ali Mahdi Saleh; Adland, Jonathan (Bachelor thesis, 2019)
      Netthandel har hatt en stor påvirkning i fashion industrien. Konkurransesituasjonen er intens mellom de aktørene som befinner seg i denne kanalen. For å få suksess i en slik kanal, er det essensielt å skille seg ut, og ...
    • Autentisitets påvirkningskraft på merkevarer 

      Røed, Julie Brix; Karlsen, Lars Christian; Jordheim, Marte (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Litteratur belyser at forbrukeres oppfattede autentisitet på merkevarer avgjør hva de kjøper og hvem de kjøper fra. Samtidig fremlegges det at autentisitet derfor en av kjernekomponentene bak de mest suksessfulle ...
    • Autentiske Opplevelser i Filmturisme 

      Nyberg, Tonje; Jacobsen, Mathilde Engen (Bachelor thesis, 2016-11-10)
      I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på fenomenet filmturisme og hvordan reiselivet og filmbransjen forholder seg til og arbeider mot det å skape filmturisme rundt en bestemt film og destinasjon i Norge. Formålet ...
    • Automatisering og digitalisering eller strategisk HR og relasjonsbygging; Hvordan vil HR-funksjonen se ut i fremtidens arbeidsliv? 

      Holta, Karen; Selstad, Linn; Hobbesland, Line (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      I lys av dagens samfunnsendringer, globalisering og digitalisering ble vi nysgjerrige på hvordan disse momentene som påvirker store deler av arbeidslivet, også kan påvirke hvordan HR vil utvikle seg i tiden fremover. Tankene ...
    • Autonomi i praksis. Marin IT. «På hvilken måte kan lederne i Marin IT bidra til at medarbeiderne mestrer autonomi?» 

      Møgster, Anna; Evensen, Amalie Tvilde; Flatin, Henriette (Bachelor thesis, 2020-06-01)
      I denne oppgaven har vi undersøkt autonomi i en norsk IT-bedrift, og sett på hvilke utfordringer som er tilknyttet å gi medarbeiderne høy grad av autonomi. Formålet var å finne ut hva ledere kan gjøre, for at autonomi ...
    • Är vi attraktiva? ”En studie om digital HR-kompetens” 

      Karlsson, Irmeli; Runnberg, Evelina (Bachelor thesis, 2017-10-07)
      Syftet med denna uppgift är att uppmärksamma digital HR-kompetens och undersöka om utbildningen HR-og personalledelse uppfyller de förväntningar som arbetslivet har. Den teoretiska utgångspunkten för uppgiften baserar ...
    • Bacheloren er fullført, hva nå? 

      Fossum, Charlotte; Sollund, Sandra; Berger, Tonje (Bachelor thesis, 2016-11-07)
      Vår bacheloroppgave omhandler nyutdannede kvinner og deres første møte med arbeidslivet etter avsluttet utdanning. Vi undersøkte dette fenomenet ved hjelp av problemstillingen: ”Har kjønn og alderssammensetning i bedrifter ...
    • Bacheloroppgave 

      Borgås, Malin N.; Lunder, Astrid Gran; Lier, Eyvind; Støles, Christian Edvard (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet vi har valgt for oppgaven omhandler kaffebarmarkedet i Norge med hovedfokus på Oslo. Ideen er basert på vårt inntrykk av at kaffebarmarkedet i Oslo har blitt større og vokst frem som et urbant fenomen. Vi er også ...
    • Bacheloroppgave 

      Sørlie, Marie Mercedes; Kværner, Amalie; Braaten, Cathrine Asp (Bachelor thesis, 2018-09-26)
      Denne bacheloroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen; “På hvilken måte benyttes muntlig kommunikasjon som et virkemiddel for å øke motivasjon og mestring blant de ansatte i organisasjonen Plan-B.” . Formålet ...