• En kvalitativ studie for hvordan ledere lærer ledelse 

      Tvegård, Anne-Sophie; Wolf, Danielle Matre (Master thesis, 2022)
      Det er lite som er så lett å omtale med store ord, og samtidig så vanskelig å få til i praksis som ledelse. Ettersom det settes stadig høyere krav til lederrollen og lederens utøvelse av ledelse er dette noe som vi mener ...
    • Håndtering av mostand mot endring 

      Cronsteen, Mathias; Dunne, Lukas Angelo (Master thesis, 2022)
      Endringsledelse har de siste årene skapt mye engasjement. Det kommer som følge av digitalisering og økt endringstakt i organisasjoner. En reaksjon på de hyppige endringene organisasjoner er nødt til å gjennomgå, er motstand. ...
    • «Hvilken av endringene?» En casestudie av hvordan lede en organisatorisk endring 

      Sjøflot, Fredrik; Stavnheim, Jorunn Tengesdal (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en organisasjon som har gjennomført en organisatorisk endring. Den studerte virksomheten har gjennomgått en omstrukturering og nedbemanning påvirket av pandemi og hjemmekontor. Oppgaven ...
    • Hvordan kan mellomledere fremme endringsprosesser i organisasjoner? 

      Sørflaten, Ørjan; Fredriksen, André (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven handler om endringsledelse i konsulentbransjen i Norge. Bakgrunnen for dette temaet er at endringstakten i denne bransjen er økende, dette på grunn av endringer i forbruksmønstre, digitaliseringsprosesser, ...
    • Hvordan lærer ledere ledelse? 

      Gustavson, Tiril (Master thesis, 2022)
      «Jeg vet lite som er så lett å omtale i store ord og så vanskelig å få til i praksis som ledelse» (Arnulf 2020, 7). Ledelse i seg selv er mye forsket på, og da særlig hvordan man bør lede eller hvordan bli en god leder. ...
    • Kvinner i toppledelse – en kvalitativ studie om hvordan kvinnelige toppledere forklarer sin karrierevei til toppledelse i Norge 

      Høyen, Ingunn Gamst; Trettsveen, Gunn Elin Paulsrud (Master thesis, 2022)
      Norge er blant verdens mest likestilte land (United Nations Development Programme, 2020), men til tross for dette er det fremdeles færre kvinnelige toppledere enn menn. Gjennom denne oppgaven belyser vi ni kvinnelige ...
    • makt og mening i ledelse som praksis 

      Drotninghaug, Theresa (Master thesis, 2022)
      Fremgangsmåten til innsamling av empiri er basert på nivåer av grounded theory. Oppgaven befinner seg på det første nivået, som ikke fokuserer på teorigenerering, men i stedet å finne et grunnlag som man kan generere nye ...
    • Management by walking away? En studie om endringsledelse i Akademia 

      Kolpus, Kristoffer Vetvik; Thoresen, Thea (Master thesis, 2022)
      I dette studiet har vi fulgt en nordisk høyskole på veien mot å bli et universitet, og hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å besvare følgende problemstilling: Gitt ambisjonen om å bli et universitet og ...