Browsing Studentarbeider fra Institutt for kommunikasjon by Title
Now showing items 62-81 of 96
-
Maktforholdet mellom spinndoktorer og politiske journalister
(Bachelor thesis, 2015-10-12)Etter å ha studert PR og samfunnspåvirkning i tre år på Markedshøyskolen, har vi blitt svært inspirerte til å skrive en bacheloroppgave om politisk kommunikasjon. I denne bacheloroppgaven er formålet å generere ny kunnskap ... -
Massemedienes fremstilling av Influencere - ufortjent kritikk eller selvdyrkelse? En analyse av influencere i norske medier
(Bachelor thesis, 2018-10-01)Det vi leser om i media ender ofte opp som tema for samtaler i lunsjen, med kolleger og venner, og kanskje som et sikkerhetsnett om vi havner i en situasjon med pinlig stillhet. Imidlertid blir vi utsatt for bevisst og ... -
Medienes utvikling - en fordel eller en ulempe for norske toppolitikere?
(Bachelor thesis, 2016-11-10)I løpet av våre tre år på bachelorstudiet PR og samfunnspåvirkning har vår kunnskap og interesse for politikk og politisk kommunikasjon gradvis økt. Etter å ha valgt digital markedsføring som fordypningsemne under ... -
Medier, kjønnsstereotypier og troverdighet i politikken
(Bachelor thesis, 2017-10-16)Tidligere forskning viser at norske medier har en tendens til å beskrive mannlige politikere i nøytrale termer, mens kvinnene beskrives i mer dramatiske og polariserte vendinger, enten som veldig feminine eller veldig ... -
Medievalgkamp – en kvantitativ studie av mediene under stortingsvalgkampen 2017. Hvilke saker dominerte nyhetsbildet de tre siste ukene av stortingsvalgkampen 2017?
(Bachelor thesis, 2018-10-01)Tema for denne oppgaven handler om medienes saksprioriteringer i slutten av stortingsvalgkampen 2017. Tidligere var det vanlig å stemme på parti ut i fra hvilken sosial klasse man tilhørte. I nyere tid er det vanligere ... -
Menn som overskygger kvinner – en kvalitativ studie av gubbeveldet i den norske PR-bransjen
(Bachelor thesis, 2018-10-01)Bakgrunnen for oppgaven baserer seg på en felles interesse for hvorfor kvinner i dagens moderne samfunn fremdeles er underrepresentert i toppstillinger. Overvekten av menn, det såkalte “gubbeveldet”, er spesielt tydelig i ... -
Merkevaren NRK - Skams påvirkning
(Bachelor thesis, 2017-10-28)I denne bacheloroppgaven har vi sett på NRK som merkevare for unge, med Skam som case. NRK er Norges største mediebedrift, og som allmennkringkaster jobber de hver dag for å gi et kanaltilbud til hele Norges befolkning. ... -
Miljølobbyistens valg av strategier for politisk innflytelse
(Bachelor thesis, 2017-10-16)Temaet politisk påvirkning, også kalt lobbyisme, er til stadighet fremtredende både i mediene, kommunikasjonsbransjen og i det politiske landskap. Det er delte meninger rundt i hvilken grad strategisk påvirkning er ... -
Navneendringens konsekvenser for Høyskolen Kristiania.
(Bachelor thesis, 2017-10-28)Vi har i denne oppgaven jobbet med en induktiv tilnærming til det som var en noe uklar problemstilling. Etter hvert som vi har tilegnet oss kunnskap har problemstillingen utviklet seg og blitt mer relevant for hva vi ... -
Norsk presse og etiske utfordringer – en eksperimentell studie på merking av native advertising
(Bachelor thesis, 2016-11-10)Temaet for denne oppgaven er pressens troverdighet og merking av native advertising. Sistnevnte er en relativt ny form for markedsføring norske medier tilbyr på sine flater – en metode som kjennetegnes ved at formatet er ... -
Nyhetens plass i et digitalt medieunivers: En kvalitativ studie av unge kvinners lave nyhetsforbruk
(Bachelor thesis, 2017)I samtiden preger det digitale og fragmentert medielandskapet nettgenerasjonens preferanser og vaner i hverdagen, også når det kommer til deres konsum av nyheter. Tidligere studier indikerer at spesielt jenter ser ut til ... -
Oppstartsfadesen - Et casestudie av forutsetninger for prosjektsuksess hos digitalbyrået Apt
(Bachelor thesis, 2018-09-25)Denne bacheloroppgaven er et kvalitativt casestudie, med hensikt å undersøke hvilke forutsetninger som ser ut til å skape prosjektsuksess i digitalbyrået Apt. I vårt arbeid har vi forsøkt å kartlegge suksesskriterier for ... -
På hvilken måte bør Akvariet i Bergen kommunisere for å fremme sin samfunnsnytte?
(Bachelor thesis, 2018-09-25)På bakgrunn av en oppfattet endring når det kommer til hold av dyr i fangenskap, og en mulig endret samfunnsoppfatting relatert til dette tema ønsket vi å se nærmere på hvordan dette kan påvirke akvarienæringen. Vi valgte ... -
På hvilken måte kan klesbutikken REGN, som en liten og nystartet bedrift markedsføre seg for å styrke sin posisjon i Bergen?
(Bachelor thesis, 2017-10-31)Temaet for denne bacheloroppgaven er markedsføring i små, nystartede bedrifter. Vi ønsket å finne ut hvordan små bedrifter kan bruke markedsføring til å styrke sin posisjon i markedet. Bacheloroppgaven er et resultat av ... -
Pårørendes kamp
(Bachelor thesis, 2021)Ifølge Nasjonalforeningen for aldring og helse er det i overkant av 100 000 som lever med demens i Norge, og minst 2000 av dem er under 65 år. Denne gruppen skiller seg fra de eldre på mange områder. Mange er spreke, har ... -
Personifisert politisk kommunikasjon
(Bachelor thesis, 2017-10-16)I denne oppgaven har vi tatt for oss utviklingen i politisk kommunikasjon, som har ført til at politikken har blitt mer personifisert. Det har blitt et større fokus på person enn parti, og vi finner mer kjendiseri enn ... -
Personlig merkevarebygging for jobbsøkere fra Bachelor i Kreativ Markedskommunikasjon
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med denne bacheloroppgaven er å undersøke i hvilken grad en nyutdannet fra Bachelor i Kreativ Markedskommunikasjon kan benytte prinsippene bak merkevarebygging, til å gjøre seg attraktiv som kreatør-trainee for ... -
Politisk kommunikasjon på sosiale medier – Mer brød og sirkus til folket?: Hva kjennetegner kommunikasjonen til Jonas Gahr Støre (Ap) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på Facebook?
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven handler om politisk kommunikasjon på sosiale medier. Mer spesifikt er formålet med oppgaven å undersøke hva som kjennetegner kommunikasjonen til Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum på Facebook. Disse ... -
Politisk merkevare – en studie av Arbeiderpartiets velgere gjennom brand concept maps.
(Bachelor thesis, 2015-10-09)I denne oppgaven har vi undersøkt kjernevelgere og vippevelger i lys av Arbeiderpartiet. Formålet med studien er å avdekke hvilke assosiasjoner utvalgene har til Arbeiderpartiet som en merkevare, og om assosiasjonene kan ... -
Populisme: Teknikk for klikk?
(Bachelor thesis, 2017-10-16)Det siste året har populisme vært i mediene daglig. I forkant av valget i 2017 er det spesielt to norske politikere som blir beskyldt for å være populistiske: Trygve Slagsvold Vedum og Sylvi Listhaug. Med disse to som case, ...