Blar i Kristiania Open Archive på tittel
Viser treff 1295-1314 av 1974
-
Mat og måltider i barnehagen
(Bachelor thesis, 2017-09-20)Bakgrunn Barn i Norge tilbringer store deler av dagen sin i barnehagen. Maten som inntas i barnehagen utgjør derfor en stor del av barnas totale kosthold. Fordi barnas grunnlag for god helse legges i tidlige barneår har ... -
Målrettet psykisk helsearbeid i naturen: en kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2018-10-03)Bakgrunn: Verdens helseorganisasjons studie av den globale sykdomsbyrdens utvikling viser at mentale lidelser og depresjoner vil være den nest største helseutfordringen globalt i 2020. Medisinbruken ved psykiske plager er ... -
Målselv Mat: Hva skal til for å lykkes med salg av ferskvarer på internett?
(Bachelor thesis, 2017-09-08)Bakgrunn Til tross for at internetthandel har blitt en naturlig del av hverdagen for folk flest, henger kategorien mat og drikke langt etter. Forskning viser at forbrukerne foretrekker vanlige butikker fremfor netthandling, ... -
Measuring routine childhood vaccination coverage in 204 countries and territories, 1980–2019: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2020, Release 1
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Measuring routine childhood vaccination is crucial to inform global vaccine policies and programme implementation, and to track progress towards targets set by the Global Vaccine Action Plan (GVAP) and Immunization ... -
Measuring universal health coverage based on an index of effective coverage of health services in 204 countries and territories, 1990–2019: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background Achieving universal health coverage (UHC) involves all people receiving the health services they need, of high quality, without experiencing financial hardship. Making progress towards UHC is a policy priority ... -
Medaljens bakside. The dark side of corporate sponsorship
(Bachelor thesis, 2018-10-01) -
Medarbeiderdrevet innovasjon - Hvordan involverer DNV GL medarbeiderne sine i en innovasjonsprosess?
(Bachelor thesis, 2016-11-10)Formålet med denne oppgaven er skape en bedre forståelse for hvordan DNV GL sitt innovasjonsprogram Step Change involverer sine medarbeidere i en innovasjonsprosess. Bakgrunnen for at vi valgte å fokusere på akkurat dette ... -
Medarbeiderløfte som konkurransefortrinn: På hvilken måte kan medarbeiderløftet brukes til å tiltrekke potensielle ansatte?
(Bachelor thesis, 2017)Vår oppgave omhandler på hvilken måte medarbeiderløftet kan brukes til å tiltrekke potensielle ansatte. Vi har valgt å besvare problemstillingen med tre forskningsspørsmål: - I hvilken grad er medarbeiderløftet knyttet ... -
Medfødt instinkt eller øvingssak? En analyse av den journalistiske mage- følelsen sett i lys av Polanyis begrep «taus kunnskap».
(Chapter; Peer reviewed, 2022)For å beskrive journalistikkens praktiske kunnskap brukes ofte kroppslige metaforer som «en nese for nyheter», «en magefølelse» eller «en ryggmargsrefleks». Ved hjelp av Polanyis begrep «taus kunnskap», samt 69 dybdeintervjuer ... -
Medienes utvikling - en fordel eller en ulempe for norske toppolitikere?
(Bachelor thesis, 2016-11-10)I løpet av våre tre år på bachelorstudiet PR og samfunnspåvirkning har vår kunnskap og interesse for politikk og politisk kommunikasjon gradvis økt. Etter å ha valgt digital markedsføring som fordypningsemne under ... -
Medier, kjønnsstereotypier og troverdighet i politikken
(Bachelor thesis, 2017-10-16)Tidligere forskning viser at norske medier har en tendens til å beskrive mannlige politikere i nøytrale termer, mens kvinnene beskrives i mer dramatiske og polariserte vendinger, enten som veldig feminine eller veldig ... -
Medievalgkamp – en kvantitativ studie av mediene under stortingsvalgkampen 2017. Hvilke saker dominerte nyhetsbildet de tre siste ukene av stortingsvalgkampen 2017?
(Bachelor thesis, 2018-10-01)Tema for denne oppgaven handler om medienes saksprioriteringer i slutten av stortingsvalgkampen 2017. Tidligere var det vanlig å stemme på parti ut i fra hvilken sosial klasse man tilhørte. I nyere tid er det vanligere ... -
MEK Inhibition Induces Canonical WNT Signaling through YAP in KRAS Mutated HCT-15 Cells, and a Cancer Preventive FOXO3/FOXM1 Ratio in Combination with TNKS Inhibition
(Journal article; Peer reviewed, 2019-02-01)The majority of colorectal cancers are induced by subsequent mutations in APC and KRAS genes leading to aberrant activation of both canonical WNT and RAS signaling. However, due to induction of feedback rescue mechanisms ... -
Mekanismene bak smertelindring
(Bachelor thesis, 2019)Innledning: I denne oppgaven ønsker vi å søke i litteraturen etter akupunkturens virkemekanismer, sett fra et vestlig medisinsk perspektiv, knyttet til behandling av smerter. Metode: Litteraturstudie, med fokus på ... -
Mekanismer og prosesser som danner priser i dagligvarebransjen
(Master thesis, 2018-11-01)I denne oppgaven har vi tatt for oss økonomisk teori og sosiologi samt forbrukerpsykologi for å prøve og skape en forståelse og et bedre bilde av hvordan priser i dagligvarebransjen dannes. Som utgangspunkt for oppgaven ... -
Mellomlederen – mer enn bare en budbringer? En bacheloroppgave om hvilken påvirkningskraft mellomleder som endringsagent har på DNB Liv sin verdiskaping.
(Bachelor thesis, 2018-10-01)Da enkelte hevder det i dagens kunnskapssamfunn foreligger et betraktelig mindre behov for mellomledere, synes vi det var interessant å skrive en oppgave som kan bidra til å sette søkelys på hvilken rolle mellomlederen ... -
MELLOMLEDERENS PÅVIRKNINGSKRAFT
(Bachelor thesis, 2017)Vi ønsker i denne oppgaven å studere relasjoner mellom mellomleder og ansatte i ulike bransjer, og hvilken påvirkningsgrad mellomledere har for ansattes motivasjon. Kvalitative intervjuer, relevant teori fra pensum, ... -
Menn om personlig merkevarebygging på sosiale medier. En kvalitativ studie av menn i alderen 20-29 sine holdninger til personlige merkevarer på sosiale medier.
(Bachelor thesis, 2018-09-27)Vår bacheloroppgave har som hensikt å illustrere og identifisere de ulike holdningene, menn i alderen 20-29 år har til personlig merkevarer på sosiale medier. Vi synes det er interessant å få frem deres perspektiv på ...